Tur til Dudley

Den 1. oktober 2006 eller samme dag som Manchester United mødte Newcastle United, kunne Duncan Edwards, som er en af de største spillere i Manchester Uniteds historie være fyldt 70 år.

Da jeg var over at se den kamp og havde god til inden, aftalte jeg med Michael Jensen, om at tage en tur til Dudley, for at se hans gravsted og den statue det er på byens torv af ham.

Efter af havde efterlagt vores bagage på hotellet da vi ankom om fredagen, tog vi med toget til Wolverhampton. I toget gik snakken lystig og måske lidt højt, indtil vi blev gjort opmærksom på at den var en stille vogn vi sad i. Ingen af os havde set at det stod vi skulle være stille, selvom det stod i alle vinduerne.

I Wolverhampton forsatte vi i et andet tog til Dudley. Den totale rejsetid fra Manchester var knap 2 timer inden vi var fremme. På banegården så vi inden taxa, men fandt dog et kort over byen gik derefter ind for at finde statuen af Duncan Edwards. Vi havde nok overvurderet afstanden noget, for der var noget længere end vi først troede.

Efter at havde at først at have fundet den rigtige plads, var det let ar finde statuen, som er lavet af James Butler. Statuen blev afsløret i 1999 af Bobby Charlton og Duncan Edwards mor.

Det havde nok været en stor fordel, hvis vi havde gjort vores hjemme arbejde og havde skrevet op hvilken steder vi skulle besøge, men vi regnede os selv som fans, men stor viden om Duncan Edwards, så vi let kunne finde det vi søgte.

Næste skridt på vejen var at finde den kirke, hvor begravelsen forgik fra og som har den flotte mosaik rude, af ham i Manchester United og Englands spillertrøje.

Den taxichauffør vi første spurte viste ingenting, men efter at havde talt med andre fandt vi frem til det var St. Francis Churck som ligger på Laurel Road. Da vi kom frem til kirken var den lukket og var noget skuffet over, ikke kunne komme ind. Nu vi var der valgte jeg at tage nogle billeder, for at kunne bevise at man havde været der.

Nu var der en der havde set vi tog billeder og kom hen til os. Det viste sig at væren en den gjorde rent i kirken og havde en nøgle til at den. Vi blev lukket ind og så dette sted hvor begravelsen foregik den 26. februar 1958. Det mosaik vindue med Duncan Edwrads, blev afsløret den 27. august 1961. Den blev i 1958 designet af Francis Skeat og kostede lidt mere end £300.

Ruden blev betalt af Manchester United, Brentford Football Club, Crystal Palace Football Club og Wren’s Nest Bowling Club. Det kan godt undre en at andre end Manchester United, var med til at betale, især at Bowling klubben var med syntes underlig.

I kirken var det muligt at købte et program om Duncan Edwards som kostede £2. Vi havde kun en £5 seddel og damen kunne ikke give tilbage. Vi tilbød hende det ekstra pund, men hun afslog og det endte med vi fik hver vores program gratis.

Næste sted var hans grav som ligger på Stourbridge Road. Damen var så venlig at følge os lidt på vej og fortælle hvor vi skulle gå hen. Der var også et lille kort, på det program vi fik i kirken at gå efter.

Det begynde at regne lidt da vi gik til kirkegården, men underligt nok hørte det op lidt inden vi fandt kirkegården. Kirkegården er meget stor, med vi fandt dog hurtig hans grav. Det er noget underligt at rejse så langt og pludselig at stå ved målet. Mange tanker fløj gennem mig, om den spiller som døde alt for ung.

Hans forældre er begravet tæt ved hans gravsted, men vi ledte dog ikke efter det. Efterfølgende har jeg fundet ud af, den ligger 10 grave til højre for hvor Duncan Edwards ligger.

Vi havde nået vores mål og begynde at gå derfra. Det gik ikke lang tid inden det begyndte at regne kraftigt og vi blev en del våde. Det var ligesom en hånd havde holdt regnen fra os, mens vi var på kirkegården og tiden var inde til at tage tilbage til Manchester.

Vi har noget heldig ved et busstoppested, at bussen gik til Wolverhampton i stedet for at finde banegården i Dudley.

Vi så ikke det museum i Dudley hvor hans trøjer, caps og medaljer vises frem, men vi så det som vi kom efter og havde en fantastik dag sammen. Der har også ligget en pub i Dudley med hans navn, som lå tæt ved hans fødested, men den ligger der ikke mere.

link

Bobby Charlton er den spiller der er skyld i at jeg blev Manchester United fans, men hvis Duncan Edwards havde levet, tror jeg det kunne være blevet ham.