Weekendserie om moderne fodbolds kampplads i Manchester

Peter Hasle Laursens billede
Indsendt af Peter Hasle Laursen den lør, 22/08/2020 - 11:26
I to afsnit som er en del af et større bachelorprojekt, får du muligheden for at komme bag kulissen hos fanorganisationen M.U.S.T og i morgen hos F.C United of Manchester - fodboldklubben der blev til, da Glazer-familien tog over på Old Trafford.

"Jeg synes godt, man kan sige, at den udvikling, der er sket med fodbolden i de seneste 20 år har gjort fodbolden flottere, bedre og dyrere. Men det lokalt forankrede og det konservative, hvor der ikke bliver ændret på så mange ting – det bliver udfordret."

Sådan siger idéhistoriker, journalist og forfatter Asker Hedegaard Boye om udviklingen i fodboldspillet i Europa siden halvfemserne, hvor indførelsen af den engelske Premier League varslede nye tider for fodboldspillet. Det gør han i et bachelorprojekt, som er skrevet af Peter Hasle Laursen, der er på skribent her på Oldtrafford.dk og hans medstuderende Anders Møller Worup.

Bachelorprojektet med titlen "Moderne fodbolds dilemmaer er syet ind i et halstørklæde" handler om begrebet 'moderne fodbold', og hvilken indflydelse det har fået på klubber og fans. I dag og i morgen udgiver vi her to afsnit fra projektet.

Dagens afsnit handler om fanorganisationen Manchester United Supporters Trust (M.U.S.T), som i et beskedent rækkehus på Sir Matt Busby Way forsøger at være så høj en stemme klubbens for fans, at de kan høres på kontoerne på Old Trafford lidt længere nede af vejen.

 

Fodboldens hjemland får guldfeber

Engelsk fodbold havde brug for en redningskrans i 1990’erne. Årtiet før var præget af store tilskueruroligheder, og hooligans stjal ofte overskrifterne i et årti, hvor engelske klubber med Liverpool og Nottingham Forrest i spidsen leverede flotte resultater på den europæiske scene. Men årtiet sluttede mørkt. I den traditionsrige pokalturnering FA Cup spillede Liverpool og Nottingham Forrest semifinale den 15. april 1989. Det er en kamp, der for evig tid vil stå som en af de største tragedier i fodboldhistorien.

Liverpool-fans var strømmet til Sheffield, hvor kampen blev spillet, for at støtte deres spillere, men på grund af utilstrækkelig politikontrol, og Sheffield Wednesdays manglende evne som arrangør til at tage de nødvendige forholdsregler og udskyde kampstart, så alle kunne komme sikkert ind. De mange fans blev gennet ind på stadion, og det resulterede i et voldsomt pres på tribunen, hvor pladsen pludselig var meget trang. 

Som følge deraf døde 96 Liverpool-fans, fordi de blev mast ihjel. Engelsk fodbold var i chok, og Storbritanniens daværende premierminister Margaret Thatcher truede med, at engelsk fodbold skulle lukkes helt ned for en stund.

Sådan gik det ikke, for i stedet genfandt engelsk fodbold sig selv. Og det var nødvendigt, erindrer Morten Bruun, der fodboldekspert og forfatter til bogen Matchday, der handler om den engelske fodboldkultur.

– I den engelske selvforståelse tilhører fodboldspillet jo dem. Det er i England, spillet blev opfundet, så det duede simpelthen ikke, at det blev kendt og berygtet rundt i verden på grund af hooliganismen, siger han.

Redningskransen blev en aftale, som blev indgået den 1. juli 1991, som senere skulle blive til det, vi i dag kender som Premier League. Førende fodboldchefer i den engelske fodboldrække havde i en håndfuld år presset tv-stationerne og rettighedshaverne, ITV og BBC, til at betale mere for rettighederne til fodbold fra den bedste engelske række.

Ved siden af dette mødte direktøren for London Weekend Televison, som stod for forhandlingerne, med direktører i Liverpool, Arsenal, Tottenham, Everton og Manchester United for at drøfte muligheden for en ny liga, der skulle være ved siden af det etablerede engelske ligasystem. 

Den liga blev en realitet i sommeren 1991, og første gang der blev sparket en bold i den nye Premier League var året efter. Asker Hedegaard Boye fortæller, at det var et nulpunkt efter de sorte år i slutningen af firserne.

– Fodboldspillet har altid forandret sig, men det sker meget hurtigt lige der. Der var en optimering af alting, og det var et forsøg på at gøre fodbold til en maskine, siger han.

Det var Sky Television med mediemogulen Rupert Murdoch i spidsen, der sikrede sig rettighederne til at vise fodbold fra den nye liga. Premier Leagues første TV-aftale kostede Sky Television lidt over 1,6 milliarder danske kroner over fem år – en pris der siden er steget kraftigt. Den seneste TV-aftale, der løber fra 2019-2022, koster samlet set rettighedshaverne 80 milliarder kroner.

Til sammenligning har den aftale, som den danske divisionsforening har indgået med TV-stationerne Discovery og NENT, en samlet værdi af 900 millioner danske kroner.

Ifølge Morten Bruun har de flere penge i engelsk fodbold betydet et flottere spil, end det ’kick and rush’ som engelsk fodbold var kendetegnet ved indtil midten af 1990’erne. Den franske manager Arséne Wenger overtog i 1996 styringen i Arsenal, og den begavede og sofistikerede franskmand havde i bagagen fodboldværktøjer, der skulle lære London-klubben at være mere boldbesiddende end tidligere. Morten Bruun fortæller, at Arsené Wenger var den første, der for alvor trak det fodboldspil, der blev spillet i resten af det europæiske kontinent til Storbritannien.

– Selv mega succesrige Alex Ferguson har fortalt, at han blev nødt at lære sit hold at spille på en anden måde med flere boldberøringer, siger han.

Ifølge fodboldeksperten er der en direkte konsekvens mellem de flere penge og det flottere spil. Det er en teori, som Simon Chadwick, der er professor i Sports Enterprise på Salford University, bakker op om.

– Vi så en invasion af først franske spillere og siden spanske, som var vant til det her mere tålmodige spil, siger han.

Men nogen skal betale for TV-aftalerne og de nye internationale stjernespillere, og den pris falder i nogen grad tilbage på klubbernes fans. I en rapport, der hedder Fan Financial Statement, som handelsvirksomheden EToro har lavet sammen med KPMG, fremgår det, at de mest trofaste engelske fans betaler mange penge for at sikre kvaliteten i spillet.

Det forventes, at de mest dedikerede fans samlet set vil betale mere end 11 milliarder kroner for at støtte deres hold i Premier League. Et stigning på over to milliarder kroner på bare fire år.

Udgifterne er alt fra rejseudgifter, mad og drikke, merchandise, udgifter til tv-pakker og billetter til hjemmekampe og udkampe.

Men selvom fansene betaler en stor pris, betyder det ikke, at de nødvendigvis er med til at bestemme, hvordan fodboldspillet skal udvikle sig.

 

Fans gør modstand mod mediemogulens indtog

Sean Bones husker tilbage på dengang, Rupert Murdoch i slutningen af halvfemserne gjorde antrit til at købe Manchester United, der på det tidspunkt var flagskibet i engelsk fodbold.

Sammen med British Sky Broadcasting bød mediemogulen i omegnen af fem og en halv milliard kroner for klubben i det nordvestlige England. Et David mod Goliath-opgør stod for døren, for selvom bestyrelsen i klubben var klar til at sælge, var fansene af en ganske anden overbevisning.

Fansenes argument var, at klubben ikke skulle i hænderne på en mand som Rupert Murdoch og indgå i hans forretningsimperium. 

Sean Bones er en livslang United-fan og dengang tilbage i 1998, hvor de første skridt til en overtagelse af klubben blev taget, var han en af frontfigurerne i den fanorganisation, der blev oprettet. SUAM – Shareholders United Against Murdoch. 

– Vi tegnede store bannere, som vi tog med til kampene, og som vi hængte op alle steder vi kunne komme til det. Både i Manchester og London, siger han.

Som Sean Bones og resten af United-fansene fik medvind, blev deres sag også en bedre historie i medierne. Fodbold og Manchester United er en god historie i England, så det var en sag, der fik spalteplads. Og som en af frontfigurerne for Shareholders United Against Murdoch skulle Sean Bones ofte stille op til interviews.

– Jeg havde virkelig nogle lange dage, men jeg blev nødt til det. Jeg er en type, der har svært ved at falde til ro, hvis jeg ikke når alt, jeg skal i løbet af en dag, siger han.

Sean sørger for at holde øjenkontakten, når han snakker med folk, og han snakker meget. I mange år, og da kampen mod Murdoch stod på, var han ansat som tekniker på et stort varelager i Manchester. Så alt arbejdet med at holde United fra at ryge i hænderne på mediegiganten foregik i fritiden. Som alle de andre i bevægelsen. Det var i sandhed en ulige kamp.

Men missionen lykkedes. Den 9. april 1999 blokerede det engelske handelsministerium handlen, fordi det var konkurrenceforvridende for Premier League. SUAM fik en stor del af æren for, at handlen blev blokeret. David havde vundet imod alle odds, og det var en sejr for fanorganisationen.

– For os var Rupert Murdoch den største fjende overhovedet, og vi festede i flere dage, da truslen var afværget, siger han.

Men det var en stakket frist, for  blot få år senere kom en amerikansk rigmand ind og overtog kontrollen med klubben.

Kampen mod Rupert Murdoch skulle blive starten på Manchester United Supporters Trust – forkortet M.U.S.T.  – som er en fanorganisation,der stadig kæmper for fansenes rettigheder i den store fodboldklub. De har hjemme på Sir Matt Busby Way, på samme vej som det aldrende stadion Old Trafford, i et lille, beskedent rækkehus.

(Foto: Anders Møller Worup) 

Sean Bones, er ikke længere aktiv som dengang omkring 1999, men han var i en årrække næstformand, og han hjælper nu til på frivillig basis, og han fortæller om, hvor svært deres arbejde er.

– Vi bliver holdt ud i strakt arm derinde fra, og det er frustrerende, siger han, og nikker lidt med hovedet i den retning, hvor stadion ligger.

Det er lykkedes for fanorganisationen at holde klubben op på ikke at sætte prisen på billetter til klubbens hjemmekampe op. Således har prisen for et sæsonkort til Old Trafford været frosset fast siden 2013.

Det billigste sæsonkort for den indeværende sæson koster 4.615 kroner og det dyreste sæsonkort koster 8.273 kroner. Et tegn på, at det ikke er skønne spildte kræfter, der skylles ud med spildevandet fra det lille rækkehus, men det er en af ganske få sejre, der er værd at fortælle om.

Ud af de godt 200.000 registrerede medlemmer af M.U.S.T., er det kun omtrent 1 procent af, der er betalende medlemmer. Fanorganisationen har derfor ikke nok pondus til at sparke døren til bestyrelseslokalet op, hver gang de lugter farer, og bestyrelsen, der i hovedtræk består af medlemmer af den amerikanske Glazer-familie, kan derfor ofte gøre, som de vil.

– Et godt eksempel er, da de kom til. Noget af det første de gjorde var at lukke klubbens kvindehold, for der var ikke penge i det. Nu er der så kommet penge i kvindefodbold, og dem vil de selvfølgelig have del i, så de har åbnet holdet igen, siger han.

Sean Bones føler, at fodboldklubber bør tilhøre de folk, der investerer deres penge, fritid og følelser i foretagendet. Manchester United har en så stor global fanbase, at sportstøjsgiganten Adidas vil betale 6,5 milliarder kroner for at være trøjesponsor i 10 år. Det er fansene, der køber billetter til stadion, og det er fansene, der køber de dyre TV-pakker, som gør, at SkySports kaster milliarder af pund efter TV-rettighederne. Det er blandt argumenterne fra den ivrigt talende englænder.

– Der burde være repræsentanter fra fansene i bestyrelseslokalerne. Præcis som man ser det i Bundesligaen i Tyskland, siger Sean Bones.

Den livslange Manchester United-fan peger på, at hvis en klub i Bundesligaen foreslår at hæve priserne på sæsonkort, så kan de fans, der er repræsenteret i bestyrelsen med det samme slå i bordet.

Det er ikke kun Sean Bones, som føler, at klubberne øger afstanden til deres fans. Også formanden for Football Supporters Association, Kevin Miles, bekymrer sig.

– Vores oplevelse og største bekymring er, at folkene, der bestemmer, har et fokus, og det er at øge profitten, uanset konsekvenser, skriver han i en e-mail.

Football Supporters Association taler på vegne af mere end en halv million medlemmer, som enten er direkte medlemmer af den organisation eller er medlem på grund af deres medlemsskaber i organisationer som M.U.ST. Og der er et behov for, at fansene bliver hørt.

– Kig på FA Cup-kampene. I mange år blev kampene spillet lørdage og søndage-eftermiddage, så det var virkelig en familie-ting. Nu strækker kampene sig fra fredag aften til mandag aften, og det udelukker mange fra at kunne deltage, skriver Kevin Miles.

Kenneth Cortsen, som er sportsøkonom på UCN i Aalborg, mener også, at fodbolden har bevæget sig væk fra de lokale fans, og han peger blandt andet på TV-stationers store magt.

– TV er en solid indtægtskilde for klubberne og kan derfor påvirke ting som kamptidspunkter. Sådan er det jo, at magtstrukturen i fodbolden ofte hænger sammen med pengestrømmen, siger han.

Fodboldeksperten Morten Bruun stemmer i.

– Man kan godt sige, at engelsk fodbold har bevæget sig væk fra de lokale til de globale fans, siger han.

På spørgsmålet om, om ikke bare det er et nødvendigt onde at tilgodese de kommercielle interesser, svarer Kevin Miles.

– Vi er helt sikkert villige til at gå på kompromis, det er det, det handler om. Men vi er slet ikke tæt på kunne indgå kompromis.

I det lille beskedne kontor i Old Trafford-området er Sean Bones stadig i gang. Han mener, det er skævt, at fans på tværs af klubber ikke har organiseret sig på samme måde, som man har set spillere og trænere gøre det i foreninger. Også Sean Bones får spørgsmålet om, om ikke det er et nødvendigt onde at tilgodese økonomiske interesser.

– Nej, ikke nødvendigvis, og det er ikke fansene, der skal udnyttes. Vi har i M.U.S.T altid kæmpet imod det – særligt med hensyn til billetpriserne som i Premier League er latterlige i forhold til resten af Europa, siger han.

Det er den nuværende formand for M.U.S.T Duncan Drasdos erklærede mål at få Manchester United på fansenes hænder, men det er noget, der tager tid. Mange fans skal organiseres, og selvom revolutioner i de senere år er stablet på benene ved hjælp af sociale medier, hører det stadig til sjældenhederne, at fodboldmagt har skiftet hænder på grund af fanprotester.

– Ikke alle fodboldfans er politiske, nogle vil bare gerne se god og underholdende fodbold. Så det er svært, siger Sean Bones.

Simon Chadwick, der er professor i sports enterprise på Salford University, svarer på bekymringerne fra M.U.S.T og Football Supporters Association.

– Premier League er blevet så stor en forretning, at det for alvor er svært at gøre noget. Dem, der tager beslutningerne, sidder godt skærmet af i dyre kontorer, og bliver ikke nødvendigvis berørt af fansenes kritik, siger han.

Morten Bruun, der i forbindelse med sit arbejde hos Discovery og i sin research til bogen Matchday kommer til fodbold på engelske stadions, føler, at der er forsvundet noget autenticitet.

– Jeg har mere fornemmelsen af, at jeg er til stede ved sådan en kæmpemæssig forbrugsfest, når jeg er til en Premier League-kamp. At gå ind i de der megastores, der er ved de store stadions i England, det er jo næsten for ulækkert, siger han.

(Foto: Anders Møller Worup) 

Professoren fra Salford University har også forsket i Premier League-klubbernes interaktion med fansene. Der er tegn på, at de evigt sultne følgere af Liverpool, Arsenal og Manchester United er kommet tættere på deres helte. Instagram, Youtube og Facebook er blandt de sociale kanaler, hvor dørene til ellers hellige rum og baner på de enorme træningsanlæg er åbnet op.

Men for de fans, der virkelig ønsker indflydelse i klubberne, har det en slagside ifølge Simon Chadwick.

– Vi ser, at de fans, der sluger indholdet på de her sider, bliver ’tilfredse’ af det, og derfor er de mindre tilbøjelige til at ville gøre modstand. Og det er ikke en uvæsentlig størrelse af fans, siger han.

Men Sean Bones giver ikke så meget for fodbold på de sociale medier. Han har været fan af Manchester United i mere end 50 år og husker en tid, hvor træningerne til klubbernes kampe var åbne, og spillerne med glæde stoppede op og gav autografer, og på den måde gav unge fans minder for livet. 

Han nævner den franske angriber Eric Cantona, der var berømt og berygtet for sine fantastiske fodboldevner og iltre temperament. Han gjorde altid en dyd ud af at bruge et halvt eller helt minut ekstra på de fans, der stod og ventede.

– Og det var noget, han gav videre til de yngre spillere i klubben, der virkelig tog det til sig. Men på et tidspunkt er det bare knækket, siger han.