Se fuld version : Køb af bærbar PC
Jeg skal til, at købe en bærbar computer, og da jeg ikke er nogen ørn til sådan noget, ville jeg høre om, der var nogen, der kunne give mig nogle gode råd om, hvad jeg skal gå efter, og hvor man kan købe den, til en god pris.
Jeg skal primært bruge den til skole. Den skal have vista. Den skal være rimelig hurtig. Den skal have rimelig meget plads. Og den skal koste under 7000 kr.
Håber der er nogle, der kan hjælpe.
På forhånd tak...
Christensen
05-05-2007, 20:27
Vil sige at man får utrolig meget for pengene, hvis man køber denne computer: http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1342137_(Wupti2).html
Den mangler bare det nummertastatur. Altså et med tal ude i højre side...
Men jeg ved ikke om man overhovedet kan få det, hvis den skal koste under 7000??
Christensen
05-05-2007, 21:04
Har aldrig set en bærbar med sådan et tastatur?
SantasLittleHelper
05-05-2007, 21:06
Har aldrig set en bærbar med sådan et tastatur?
De findes skam, men hvor nødvendigt er det lige? Mit tastatur har en knap hvor man kan slå tastaturets 2. funktion til hvor der er blandt andet numpad.. Det er en Medion og jeg mener at jeg gav 7-8000 for den i Aldi for et par år siden.. Dog vil jeg ikke anbefale at handle med dem, med mindre det virkelig er nødvendigt...
Jeg skal gå på htx næste år, og jeg regner med, at jeg kommer til at bruge excel en hel del. Så jeg tror det bliver træls i længden, at skulle nøjes med et lille tastatur...
Smaakage
05-05-2007, 21:33
Hvis du skal have en med nummertastatur skal du op i en 17" for det meste, og hvis du skal have den med i skole hver dag, så bliver det ikke en bærbar men en slæbbar. Hold dig til en 15" hvis du skal have den med i skole, det er rigeligt. Derudover skal du beslutte dig for om du skal bruge den til spil, film eller andet udover din skole, for så skal der tages hensyn til det.
Hvis du skal have en med nummertastatur skal du op i en 17" for det meste, og hvis du skal have den med i skole hver dag, så bliver det ikke en bærbar men en slæbbar. Hold dig til en 15" hvis du skal have den med i skole, det er rigeligt. Derudover skal du beslutte dig for om du skal bruge den til spil, film eller andet udover din skole, for så skal der tages hensyn til det.
Hmm. Er der virkelig så stor vægtforskel på en 15" og en 17"?
Og ja, jeg skal også bruge den til film og spil, så jeg skal derfor også kunne se dvd på den. Men det kan man vel på de fleste?
Men det lyder til, at det bedste for mig, vil være at droppe nummertastatur, og så vælge en på 15"?
Smaakage
06-05-2007, 10:18
Hmm. Er der virkelig så stor vægtforskel på en 15" og en 17"?
Og ja, jeg skal også bruge den til film og spil, så jeg skal derfor også kunne se dvd på den. Men det kan man vel på de fleste?
Men det lyder til, at det bedste for mig, vil være at droppe nummertastatur, og så vælge en på 15"?
Det vil jeg i hvert fald råde dig til. Jeg har en rimelig let 15" og det er mere end rigeligt at skulle cykle med i skole hver dag. De 2" giver ikke så meget, og især ikke hvis du skal bruge den til skolearbejde.
Godt råd så gå efter en pentium 2 core duo eller noget lign.. Og minimum 1 gb ram. Så derefter må du bare slå dig løs ;)
Angående num pad, så kan du jo købe en numpad, der kan gå i usb'en. De fylder ikke ret meget og jeg tror det er prismæssigt billigere med en ekstern numpad.
Det vil jeg i hvert fald råde dig til. Jeg har en rimelig let 15" og det er mere end rigeligt at skulle cykle med i skole hver dag. De 2" giver ikke så meget, og især ikke hvis du skal bruge den til skolearbejde.
Det ender nok med, at jeg skal køre i bus til skole, så jeg tror ikke vægten bliver et problem.
Og nu spørger jeg nok dumt: Hvad er en "pentium 2 core duo"
http://picture.edbindex.dk/ProductPictures/196512.jpg
Sådan en der jeg taler om. Koster 91 kroner.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=196512
Smaakage
06-05-2007, 12:06
Og nu spørger jeg nok dumt: Hvad er en "pentium 2 core duo"
Det er en processor, dvs. rent teknisk hvor mange "hestekrafter" din maskine har. Kan fx være en pentium 2 core duo 2 ghz, hvilket vil sige at den har 2 * 2 ghz processor = 4 ghz ca, og dermed er en meget kraftig maskine.
Den computer som der er linket til ser hel fin ud.. Den har min søster også lige fået i konfirmationsgave og den kan sagtens klare alt skolearbejde.. Derudover er der vista på, så man ikke skal ud og bruge penge på det senere..
Ja, det kan da godt være jeg skal købe en med et lille tastatur i stedet for, og så købe sådan en numpad ved siden af.
Er der iøvrigt nogle mærker jeg skal undgå? Jeg har hørt, at acer nemt går i stykker...
KaptajnKjaer
06-05-2007, 13:01
Nu blander jeg mig lige i din tråd, ingen grund til at oprette en ny. Nogen herinde der har erfaring med mac?
Jeg har hørt fra mange (alle?) at Mac er bedre og mere driftsikker. Så det er ikke det jeg interesserer mig om, det er mere kompatiliteten mellem Mac og Windows. Altså om de fleste programmer osv. efterhånden ikke kan køre på begge dele?
Desuden tænke jeg på om Macs alternativer til windows' word, powerpoint etc. er holdbare. Især om der er et alternativ til powerpoint.
Nogen der har erfaringer med Mac?
Christensen
06-05-2007, 13:21
En af mine venner har en Mac, og han er fuldt tilfreds med den. Det hele er meget smartere og nemmere på en Mac - især Dashboardet er en genial ting.
Mac OS skulle også være mere sikker end Windows. Hvis du kan huske de vira der blev sendt rundt på Messenger, var det ikke nogen en Mac-ejer skulle bekymre sig om, da denne virus gik ind i Dos og lavede en masse rod - og da Mac ikke har Dos var der intet problem der (har jeg fået fortalt).
Angående kompatibiliteten skulle der ikke være problemer. Mere eller mindre alle programmer, kører på Mac OS.
Mht. til Word osv. kan jeg ikke rigtig sige noget om, udover at Mac's "Powerpoint", kan lave en masse fede effekter :D
De findes skam, men hvor nødvendigt er det lige? Mit tastatur har en knap hvor man kan slå tastaturets 2. funktion til hvor der er blandt andet numpad.. Det er en Medion og jeg mener at jeg gav 7-8000 for den i Aldi for et par år siden.. Dog vil jeg ikke anbefale at handle med dem, med mindre det virkelig er nødvendigt...
Jeg synes skam man får rigtigt meget for pengene i Aldi, jeg har ikke selv bærbar men købte en stationær fra dem, og der får man altså noget for pengene
En af mine venner har en Mac, og han er fuldt tilfreds med den. Det hele er meget smartere og nemmere på en Mac - især Dashboardet er en genial ting.
Mac OS skulle også være mere sikker end Windows. Hvis du kan huske de vira der blev sendt rundt på Messenger, var det ikke nogen en Mac-ejer skulle bekymre sig om, da denne virus gik ind i Dos og lavede en masse rod - og da Mac ikke har Dos var der intet problem der (har jeg fået fortalt).
Angående kompatibiliteten skulle der ikke være problemer. Mere eller mindre alle programmer, kører på Mac OS.
Mht. til Word osv. kan jeg ikke rigtig sige noget om, udover at Mac's "Powerpoint", kan lave en masse fede effekter :D
Ja Mac er måske mere stabilt, men meget sværere at bruge. Og for RasmusP der siger han ikke er en ørn til dette er det nok ikke nogen god idé.
Christensen
06-05-2007, 18:12
Caller, det var nu også mere ment som et svar til KaptajnKjaer ;)
Nå ja det kunne være man skulle læse det hele før man begiver sig ud i et indlæg, det er en ommer :Smackmonkey:
KaptajnKjaer
08-05-2007, 19:21
Tak for det, kunne jo være man skulle overveje det Mac der. Det jo bare at komme igang. Og du skal ikke tage dig af Caller, han er vist lidt.. :skaaal:
SantasLittleHelper
08-05-2007, 19:47
Jeg synes skam man får rigtigt meget for pengene i Aldi, jeg har ikke selv bærbar men købte en stationær fra dem, og der får man altså noget for pengene
Det er også mere servicemæssigt der er problemer.. Hvis den skulle gå i stykker kan man risikere at være på røven i 4-5 måneder før man får den igen. Og det er naturligvis uden lånecomputer eller mulighed for at leje en anden..
Nu blander jeg mig lige i din tråd, ingen grund til at oprette en ny. Nogen herinde der har erfaring med mac?
Jeg har hørt fra mange (alle?) at Mac er bedre og mere driftsikker. Så det er ikke det jeg interesserer mig om, det er mere kompatiliteten mellem Mac og Windows. Altså om de fleste programmer osv. efterhånden ikke kan køre på begge dele?
Desuden tænke jeg på om Macs alternativer til windows' word, powerpoint etc. er holdbare. Især om der er et alternativ til powerpoint.
Nogen der har erfaringer med Mac?
Mac er imo det eneste der holder, men jeg er dog også ramt at mac fanboyismen.
Der findes Microsoft Office til MacOSX så det er ikke noget problem. Det eneste der ikke er med i den pakke er Acces, men ellers er det de samme moduler som på PC, imo bare bedre. Opbygningen af f.eks. Word og Excel er genial da man har sin formaterings redskaber i seperate bokse til ændre det har har lyst til.
Hvis man skal rose styresystemet OSX så skal det være styringen af ressourcer. Systemet føles aldrig sløvt selvom ens mac måske har en oppetid på flere dage, og i bund og grund er genstart kun brugt hvis du installere noget der kræver dette.
Der er defragmentering ikke noget der hør en mac til. :)
Men mit råd til dig er at tag en tur i Fona, hvor du kan lege rundt med en den mac du finder interessant. En MacBook f.eks.
Tak for det, kunne jo være man skulle overveje det Mac der. Det jo bare at komme igang. Og du skal ikke tage dig af Caller, han er vist lidt.. :skaaal:
Tjek denne side for forskelle mellem Windows XP og OS X "Tiger". Der er en opdatering af siden på vej, hvor XP bliver udskiftet med Vista. En ny opdatering vil garanteret ske omkring oktober, 2007, hvor "Tiger" bliver udskiftet med "Leopard". Mere om det på Apple.com
Danske Macintosh websites:
mediamac.dk
macnyt.dk
Forresten, så findes der også Office-pakken fra Micorosft til OS X. Der vil også komme den nye Office-pakke en gang i fremtiden. Noget nær den samme, som blev udgivet til Windows for ikke så længe siden.
Stil endelig Apple-/Macintosh-spørgsmål. Så vil jeg prøve at svare, så godt jeg kan.
Hvis nogen er intereseret kan min bærbare købes. Ved ikke om det er tilladt, så venter lige lidt med oplysningerne.
Jeg har en Aldi bærbar og den er faktisk utrolig høj klasse.. Den har kun haft problemer her på det seneste og jeg fik den tilbage fra reperation efter 1½ uge..
Min gamle klassekammerat fik dog først sin tilbage efter 2-3 måneder, fordi de skulle vente på at ku samle nok dingenoter til at ku sende en hel sending fra Holland af før de kunne fixe hans computer.. Baah..
Men selve computerne fra Aldi plejer faktisk at være gode, med gode processorer, mange muligheder og sådan..
Jeg bruger ikke min så meget til skolemæssige formål, men jeg synes derimod at en 17" skærm er klart at foretrække frem for en 15" .. Jeg får klaustrofobi af at skulle køre i knap så mange pixels som med en 17" skærm.. Vægten betyder for mig ikk rigtig noget.. Gå over og træn i motionscenteret så du kan bære den istedet :D
Hvis nogen er intereseret kan min bærbare købes. Ved ikke om det er tilladt, så venter lige lidt med oplysningerne.
Hvis du spørger, om det er tilladt for dig at sælge din bærbar her på siden, så kan du roligt gøre det. Dog vil det være en fordel, hvis du henviser evt. købere til at sende dig en pb, så snakken forbliver mellem jer. :)
Gronkjor
13-07-2007, 12:29
Jeg sælger min bærbar da jeg hellere vil have en Macbook:D
http://www.guloggratis.dk/computere/baerbar/acer/annonce/1042141
Jeg sælger min bærbar da jeg hellere vil have en Macbook:D
http://www.guloggratis.dk/computere/baerbar/acer/annonce/1042141
For 4500 kan folk købe en helt ny.
Gronkjor
13-07-2007, 13:13
For 4500 kan folk købe en helt ny.
Ja men der er allerede en der mulligvis gerne vil have den:D
Gronkjor
13-07-2007, 13:17
Hvad tror du egentlig den er værd?
Jeg har lige solgt en til 2500 på dba.dk, som der også var nogle måneders garanti på stadig.
Amd athlon 64 bit 3200+
512 ram
60 gb harddisk
ati 200m grafikkort (pci express)
Dvdbrænder
Det var en HP.
Den var rigtigt sat til 2900, men det var der ingen, som gad give.
Glory Man United
28-07-2009, 12:35
Er igang med at kigge efter en bærbar. Nogen der har erfaring med at købe online igennem USA (Lav dollarkurs). Og hvad købte I i så fald? Vil have en med stor skærm (15.4 eller 17")
Er igang med at kigge efter en bærbar. Nogen der har erfaring med at købe online igennem USA (Lav dollarkurs). Og hvad købte I i så fald? Vil have en med stor skærm (15.4 eller 17")
Jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg vil alligevel lige minde om at du skal huske at bestille med dansk tastatur:) Det er en dum ting at glemme;)
Glory Man United
28-07-2009, 13:28
Jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg vil alligevel lige minde om at du skal huske at bestille med dansk tastatur:) Det er en dum ting at glemme;)
Hahaha det kunne jeg sgu let have gjort, thanx buddy!
15.4'' eller 17''? Hvorfor køber du ikke bare en stationær?
Christensen
28-07-2009, 17:03
Hahaha det kunne jeg sgu let have gjort, thanx buddy!
Har selv haft en Mac med amerikansk tastatur, og det kan man altså sagtens leve med.. Til gengæld skal du passe på tolden..
Glory Man United
28-07-2009, 19:06
15.4'' eller 17''? Hvorfor køber du ikke bare en stationær?
Fordi den kan flyttes væk fra bordet? Fordi man kan tage den med?
Har selv haft en Mac med amerikansk tastatur, og det kan man altså sagtens leve med.. Til gengæld skal du passe på tolden..
Tolden? Man må ikke? eller?
Christensen
28-07-2009, 19:49
Det skal jeg ikke kunne sige.. Kender intet til reglerne.. Har bare lignende tråde på et andre fora, og der var der nogle der flere der sagde man risikerer at blive taget i tolden.
Dahlmann
28-07-2009, 22:36
Jo du må skam gerne købe en computer i USA. Men det er lettere bare at købe den herhjemme i DK da det er lettere at få service hvis den går i stykker og du er så også næsten sikker på at alt er på dansk.
Mht. told kan den blive et stort problem da der jo lægges 120 kr til i startgebyr uden moms. momsen kommer så bagefter og der er det ikke særlig fedt at have et startgebyr på 150 inkl moms + 25% af den pris du har betalt for din bærbar. det kan blive en lidt dyr affære og så giver det ingen mening at udnytte den lave dollar hvis du bliver nakket i tolden.
Glory Man United
28-07-2009, 22:37
Jo du må skam gerne købe en computer i USA. Men det er lettere bare at købe den herhjemme i DK da det er lettere at få service hvis den går i stykker og du er så også næsten sikker på at alt er på dansk.
Mht. told kan den blive et stort problem da der jo lægges 120 kr til i startgebyr uden moms. momsen kommer så bagefter og der er det ikke særlig fedt at have et startgebyr på 150 inkl moms + 25% af den pris du har betalt for din bærbar. det kan blive en lidt dyr affære og så giver det ingen mening at udnytte den lave dollar hvis du bliver nakket i tolden.
Sounds reasonable, thanks :)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.