PDA

Se fuld version : Sergent-uddannelsen

Bugge
24-08-2007, 21:18
Jeg er pt værnepligtig på Nørresundby kaserne og overvejer at tage en sergentuddannelse, primært for at få mellemleder-uddannelsen og noget erfaring.. Men for at være ærlig vil jeg helst undgå at blive udsendt..

Er der nogen der ved helt præcist hvordan det fungerer mht udsendelse?
Jeg har hørt at man godt kan tage uddannelsen og så vælge ikke at blive udsendt bagefter, selvom det selvfølgelig ikke er i hærens største interesse at optage sergenter som ikke vil til irak/afghanistan/kosovo..

Off-topic: Jeg ved godt at det er småsvagt at jeg ikke vil udsendes, så det behøver jeg ikke blive mindet om (:

Martin
24-08-2007, 21:38
Der er en United tilhænger der besøger vores IRC kanal til tider, kan prøve at høre ham om han ved det. Han har lige været i Kosovo. Vender tilbage med svar.

Bugge
24-08-2007, 21:43
Tak Martin.. Jeg kunne selvfølgelig spørge en befalingsmand på kasernen, men jeg kan næsten regne ud at det ikke falder i god jord ikke at ville udsendes og spørgsmålet er også om jeg ville få et ærligt svar..

Jeg mener bare at have fået at vide at det er valgfrit, men at man selvfølgelig ikke skal oplyse om at man ikke vil udsendes på forhånd for så kommer man aldrig ind.. Forståeligt nok..

Boock
24-08-2007, 23:09
hvis ikke jeg tager helt fejl, og tingene er blevet ændret siden jeg var inde, så kan du først blive sendt ud når du har skrevet under på en "nato" kontrakt.

Den vil du ikke blive præsenteret for før du er færdig med din uddannelse, da der ellers ikke er nogen som ved hvad du skal bruges til.

Det betyder derfor at du kan tage sergent uddannelsen, og når den er overstået kan du vælge ikke at ville udsendes, og lade være med at forlænge, eller underskrive en ny kontrakt med forsvaret.

Da jeg var inde var man stadig værnepligtig når man blev sendt på sergent skole, men det har jo nok ændret sig en del nu, her 12 år senere. hehe

held og lykke

Benzet
25-08-2007, 09:51
Har ikke leget røver og soldater siden barn, så desværre ingen hjælp herfra ;)

warming
25-08-2007, 13:55
Man kan vidst godt komme på sergentskole uden at ville udsendes. Jeg har selv tilmeldingspapirerne liggende og der krydser man i en boks om man vil på international mission. Hvis man ikke vil det er det, som jeg har forstået, bare et hold værnepligtige man får at arbejde med. Jeg ved i hvert fald, at flere af de sergenter jeg selv har, ikke har været udsendte.
Man skal tænke på, at Forsvaret selvfølgelig er interesseret i at have sergenter til at uddanne deres værnepligtige og hvis de ikke har nok der vil udsendes kan man sagtens komme ind uden at ville det.

Jexz
26-08-2007, 11:50
Hej Arjon,

Jeg er så den united-tilhænger som Martin nævner :)

Jeg kom hjem fra Kosovo i sidste uge, og vil da gerne give dig mit bud på et svar.
Det burde ikke været noget problem at blive sergent, uden at skulle udsendes, det er nok mest et spørgsmål om at give udtryk for hvad man har lyst til.. Vel og mærke efter du er blevet sergent.
Hvis du hårdnakket siger at du ikke vil udsendes, inden du bliver optaget, så gør dig ikke for store forhåbninger. Men når du er uddannet, så burde det ikke være et problem at få nogle HBU-hold at arbejde med. En udsendelse er en særskilt kontrakt som skrives når du skal ud, da det er på andre præmisser, så din "sergent-kontrakt" kan du jo opsige hvis som et alm. arbejde, hvis det lugter af at du skal udsendes.

Hæren er jo ikke specielt interesseret i at uddanne folk der ikke vil udsendes, da det er jo efterhånden er hærens eksistensgrundlag, og jeg havde da også håbet af man satser på dem der vil ud.
Men jeg kan godt forstå at du gerne vil have uddannelsen, det har jeg også selv tidligere overvejet, og du vil helt sikkert få noget ud af det.

Mht. erfaring, så kan du jo også blive udsendt som konstabel, så kan du spare 8 mdr. på en sergent-udd., og få en masse erfaring og modenhed ved at tage en tur ud.

Håber det er svar nok, ellers skriv privat til mig.

/Jesper