Se fuld version : Nemmere for små hold at komme i CL
Platini vil gøre 3 og 4 i de store ligaer useedede, når de skal igang med kvalifikationsspil til Champions League. Dette betyder at eksempelvis Liverpool og Arsenal kan løbe ind i hinanden, og dermed vil dette bane vejen for mindre hold, som F.C.K.
Don Ø hilser det velkomment:
- Jeg forstår da godt, at det i forbindelse med forhandling af tv-aftaler er mere interessant for mange aktører at se Chelsea frem for det islandske mesterhold. Men så er det bare ikke længere en turnering for mesterhold, men en turnering for de store landes næstbedste hold.
Jeg er meget enig med Don Ø, at det skal være en mesterholdsturnering. Omvendt set vil det nok betyde en ringere Tv-aftale fremover.
http://ekstrabladet.dk/sport/udenlandsk_fodbold/international_fodbold/article315178.ece
http://ekstrabladet.dk/sport/udenlandsk_fodbold/international_fodbold/article315163.ece
Synes den er rigtig svær.
Men jeg hælder nu alligevel mest til at den skal bibeholdes. Når jeg sætter mig ned for at se den største turnering af alle vil jeg se United vs. Barce. Ikke Barce vs. FCK
Syntes det er et glimrende tiltag Platini kommer med, ikke blot fordi der kommer flere små hold med..
Men forestil jeg at der kun er 3 fra Italien, Spanien, England der kvalificere sig.
Der vil komme meget mere på spil i toppen af ligaerne, og dermed en forøget spænding. :D
Så vil der lige pludselig ikke være plads til de "sædvanlige" i England
(United, Chelski, Pool, Aresenal)
dvs. kamp om 3/4 pladsen - JA TAK!!
United DK
03-07-2007, 13:36
Spanien, England og Italien er de lande, der ligenu har mulighed for at have fire deltager med i CL, og jeg vil ikke have noget imod, at gå glip af Sevilla/Valencia, Liverpool/Arsenal eller Lazio (Milan sluttede godt nok nr. 4 i Serie A, men som forsvarende mestre, er de garanteret en plads i CL-gruppespillet).
Herre gud, det er ikke jordens undergang, fordi f.eks. FCK, Rosenborg og Zaglebie (polsk mesterhold) er med, istedet for tre af ovennævnte hold. Det er tværtimod kun godt for fodbolden, hvis de mindre hold, også får en del af kagen.
Synes forslaget er helt fint.
Og nummer 3 og 4 fra de store lande vil jo stadig have chancen for at kvalificere sig, det bliver måske blot lidt sværere.
Jeg synes og at det er et meget fint forslag - som sagt, 3. 4. pladsen har stadig mulighed for at kvalificerer sig!
Og når vi kommer til finalerunderne, er det vel alligevel de største hold som er tilbage
Vælger man at fjerne seedningerne fra kvalifikationen, skal det så også gøres i gruppespillet? I så fald vil de "dårlige" klubber ikke blot befinde sig i hovedturneringen, men også komme videre herfra. Foruden prestige er der millioner på spil, og en smule lodtrækningsheld kan give små klubber enorme økonomiske boosts, der vil sætte de andre klubber i holdenes respektive ligaer af. De hold, der er seedede, har mere eller mindre gjort sig fortjent til det og fortjener dermed også de privilegier, der følger med en god seedning.
Skal der laves en ændring, kunne man fx fjerne de seedningspoint, der gives til hvert land og som bliver overført til landets klubber.
Fx er United seedningstal lige nu på 99.618, selvom man gennem de seneste 5 sæsoner kun har tilspillet sig 77 point. Det skyldes landeseedningen på 22.618, som bliver givet til alle engelske hold.
Er man "kun" blevet nr 3 eller 4 i sin liga, kan jeg ikke se, at man har gjort sig fortjent til nogle fordele i kvalifikationskampene.
Så er det der, man skal gå ind og ændre systemet. Så må man ændre proceduren således, at fjerdepladsen (og tredjepladsen?) ikke får adgang til CL-kval. At fjerne seedningen er en mærkelig fremgangsmåde, der kan få store konsekvenser.
Jeg hilser Platinis forslag velkommen!
Det er et meget godt kompromis mellem de små og store klubber.
Det giver stadig de store lande ekstra pladser, men lader dem gå igennem en kvalifikation hvor de små kan få chancen.
United DK
03-07-2007, 16:14
Vælger man at fjerne seedningerne fra kvalifikationen, skal det så også gøres i gruppespillet?
Jeg tror ikke seedningen i kvalen bliver ændret sådan, at FCK kan trække et hold, der er lavere rangeret end dem selv i 3. kvalrunde. UEFA laver det bare sådan, at nr. 3 og 4 fra Spanien, England og Italien skal møde hinanden i kvalen, så man er sikker på, at ingen lande har fire deltagere i gruppespillet.
United DK
03-07-2007, 16:15
Så er det der, man skal gå ind og ændre systemet. Så må man ændre proceduren således, at fjerdepladsen (og tredjepladsen?) ikke får adgang til CL-kval. At fjerne seedningen er en mærkelig fremgangsmåde, der kan få store konsekvenser.
Hvordan det?
I modsætning til mange andre er jeg ikke tilhænger af Platinis forslag..
Når jeg sætter mig for at se champions league har det været med de bedste hold....sådan har de været hele mit liv...italien, spanien og england bliver hver givet 4 pladser... der er altså 20 pladser tilbage at kæmpe om. Jeg synes det er fint at hold fra lande som danmark, norge, rumæninen, israel, østrig, schweiz osv. engang imellem kommer med i champions league...
men jeg vil ikke se en 8-delsfinale med flere af de her hold.. jeg synes ikke at et storhold fra en af de store ligaer skal udelukkes fra champions league fordi de bliver nummer 4 et enkelt år. Jeg har altid opfattet at kampen om champions league trofæet var kampen om at blive det bedste hold i europa. og hvis det var europas 32 bedste hold ville der jo være mange flere fra de store ligaer. derfor synes jeg at det nuværende system er godt.
SantasLittleHelper
03-07-2007, 20:45
Jeg er generelt enig med Daniel... Det kan godt være at det vil være mere "fair" at lade mesterholdene fra hvert land deltage, men det er ikke noget jeg gider at se når jeg sætter mig ned i sofaen for at se fodbold. Måske ville det bare være bedre at omdøbe turneringen til "Euro league" eller noget i den stil, og så er den skid slået...
Mikkelsen
03-07-2007, 20:51
Jeg er generelt enig med Daniel... Det kan godt være at det vil være mere "fair" at lade mesterholdene fra hvert land deltage, men det er ikke noget jeg gider at se når jeg sætter mig ned i sofaen for at se fodbold. Måske ville det bare være bedre at omdøbe turneringen til "Euro league" eller noget i den stil, og så er den skid slået...
Det var da fandens som vi er enige fortiden. :D
Hvis CL bliver lavet om til kun at omfatte de div. mestre, vil der blive oprettet en Euro-League, hurtigere end i kan sige "Platini".
Don Kafai
03-07-2007, 21:24
Jeg er ikke en person med særlig stor moralske og etiske principper hvad underholdning angår. Jeg vil se fodbold og jeg vil underholdes. Derfor synes jeg det skal være cremen af det gode der skal deltage i CL. At små klubber ikke kan følge med, og de store klubber bliver rigere og rigere og det er forkert at England har 4 hold når lande som San marino ikke har et osv osv siger mig ikke det store.
Men jeg er åben overfor tiltag der skal gøre chancerne større for de små hold. Man kan fx lave om på kvalen osv osv, men synes det er forkert hvis man fratrækker Englands nr 3 og 4 rettigheden til at deltage.
Et tiltag kunne være at flere hold, undtagen mestrene af de 5-6 største ligaer deltager i kvalifikationen. Det vil sige der spilles om 20 pladser i kvalen fremfor 10, og derved bliver der større chance for de mindre hold at spille sig med. Hvis de så skal med skal de slå hold som nr. 2,3 og 4 fra de store lande. Kan godt se det lyder ret besværligt osv, men pointen er at jeg synes IKKE man skal fratage hold som Valencia, Milan, Werder Bremen, Liverpool, Arsenal (og måske United til næste år) muligheden for at deltage i CL. Det bringer simpelthen niveauet ned hvis de skal erstattes af et Walisisk mesterhold. Mit forslag var måske ikke så godt, men er sikker på der kan arbejdes på tiltag der ikke rammer de gode klubber og fodbolden i sidste ende.
Fok kan sige at det kun var mesterhold med i det gamle CL (mesterholdenes turnering) men dengang var der altså ikke 32 deltagere. Der var 8 og 16 og hvis vi skal til at skære ned på antallet af holdene kan jeg godt se ideen med at Englands nr 3 og 4 ikke kommer med, men det er en helt anden diskussionen.
Til sidst tror jeg det er vigtigt Platini tager det ret stille og roligt. Begynder han at lave for radikale ændringer vil G-14 vende ham ryggen og lave deres egen liga. Og får jeg muligheden for at se en kamp fra G-14 ligaen og en kamp fra den udvidede Uefa Cup der så vil dannes med holdene der ikke er med i G-14 så vil jeg ikke være i tvivl om hvilken kamp jeg vil vælge at se....
United DK
03-07-2007, 22:17
@Til Jer der er imod
Hvis forslaget gjaldte fra og med denne sæson, så ville man gå glip af Sevilla eller Valencia, Liverpool eller Arsenal og Lazio.
Er de hold virkelig så svære at undvære? Vi går måske glip af Liverpool, som sandt for dyden ikke levere det jeg kalder underholdning, og jeg synes heller ikke, at et hold som Valencia er vanvittigt spændende at se på. Desuden kommer der jo heller ingen kampe på TV3+, med hold som Rosenborg osv., de viser naturligvis de mere spændende kampe, og at det så ikke bliver den fantastisk kamp mellem PSV og Liverpool (0-0 kampen fra 1. spillerunde sidste sæson), ja, det har jeg ingen problemer med, men det er der tilsyneladende andre der har.
United DK
03-07-2007, 22:21
jeg synes ikke at et storhold fra en af de store ligaer skal udelukkes fra champions league fordi de bliver nummer 4 et enkelt år.
Jamen skal CL være en invitationsturnering? Fordi man hedder Real Madrid, og har vundet CL ni gange, så gør det da ikke, at man SKAL være med i CL. Det skal man gøre sig fortjent til, og slutter man ikke blandt de fire bedste i sin liga, så er det bare ærgerligt.
United DK
03-07-2007, 22:24
Jeg er generelt enig med Daniel... Det kan godt være at det vil være mere "fair" at lade mesterholdene fra hvert land deltage, men det er ikke noget jeg gider at se når jeg sætter mig ned i sofaen for at se fodbold.
Hvem har snakket om, at samtlige 53 mesterhold i Europa, SKAL være med i CL? Mig bekendt handler det om, at man højest vil tillade tre klubber i CL pr. land.
@Til Jer der er imod
Hvis forslaget gjaldte fra og med denne sæson, så ville man gå glip af Sevilla eller Valencia, Liverpool eller Arsenal og Lazio.
Er de hold virkelig så svære at undvære? Vi går måske glip af Liverpool, som sandt for dyden ikke levere det jeg kalder underholdning, og jeg synes heller ikke, at et hold som Valencia er vanvittigt spændende at se på. Desuden kommer der jo heller ingen kampe på TV3+, med hold som Rosenborg osv., de viser naturligvis de mere spændende kampe, og at det så ikke bliver den fantastisk kamp mellem PSV og Liverpool (0-0 kampen fra 1. spillerunde sidste sæson), ja, det har jeg ingen problemer med, men det er der tilsyneladende andre der har.
Jaja, men vil du så hellere side og se Barca tvære det polske mesterhold? Jeg synes det er et fint forslag, og jeg mener ikke man fortjener at komme så nemt til CL, når man bliver 4'er og 3'er, men for underholdningen og turneringens underholdningsværdi, skal det blive som det er nu. Men det kommer jo ikke til at betyde noget for os, for vi vinder ligaen eller bliver 2'er hvert år. :p
For at turneringen skal leve op til sit navn, så burde det, rent principelt, kun være 1'erne fra hvert land, som skulle være med. Der er ikke meget 'champion' over at blive nummer to. Så at 3'erne og 4'erne overhovedet har muligheden for at være med, burde de være lykkelige for.
United DK
03-07-2007, 22:48
Jaja, men vil du så hellere side og se Barca tvære det polske mesterhold?
Nej, og det har jeg heller ikke sagt noget om.
Don Kafai
03-07-2007, 23:04
@Til Jer der er imod
Hvad hvis det næste år bliver United, Barcelona og Inter der gåes glip af?
Vil du så have samme holdning?
Jeg kan bare ikke se hvorfor man pludselig vil udelukke 3. og 4. pladserne i de bedste ligaer. Jeg synes Champions League er noget af det fedeste fodbold og jeg glæder mig til hver tirsdag og onsdag for at se det. Grunden er i sidste ende at det er de bedste der spiller.
Og det er jo noget vrøvl at sige små hold ikke kan komme i CL. Rosenborg, Shachtar? Slavia Prag? Levski Sofia? FCK?
Det er ikke et lukket selskab for G-14 klubberne, og jeg synes det er 100 % fair at at fordelingen er som den er idag.
Platini kan komme med forslag om at sænke deltagerne i CL til 16 og så kan man snakke om at fratage 3'erne og 4'erne i de store ligaer deres deltagelse. Består CL af 32 hold SKAL hold som Milan, Arsenal, Valencia osv være med. Eller i det mindste ikke fratages muligheden for det bare fordi man er endt efter hold som United, Chelsea, Real og Barca i deres hjemlige ligaer.
United DK
03-07-2007, 23:23
Hvad hvis det næste år bliver United, Barcelona og Inter der gåes glip af?
Vil du så have samme holdning?
Selvfølgelig. Jeg ændre da ikke mening, selvom det skulle gå ud over min egen klub.
Jeg kan bare ikke se hvorfor man pludselig vil udelukke 3. og 4. pladserne i de bedste ligaer. Jeg synes Champions League er noget af det fedeste fodbold og jeg glæder mig til hver tirsdag og onsdag for at se det. Grunden er i sidste ende at det er de bedste der spiller.
Ja, men du ser jo alligevel heller ikke samtlige 32 hold, hver tirsdag og onsdag.
Det handler kun om tre "storhold", TRE! Herre gud, det kan sgu da ikke være så slemt.
Og det er jo noget vrøvl at sige små hold ikke kan komme i CL. Rosenborg, Shachtar? Slavia Prag? Levski Sofia? FCK?
Ja, men det har været via lodtrækningsheld, for trækker et af ovennævnte hold, én af 3'erne eller 4'erne fra enten Spanien, England eller Italien, så er det farvel, og ned i UEFA Cuppen.
Består CL af 32 hold SKAL hold som Milan, Arsenal, Valencia osv være med. Eller i det mindste ikke fratages muligheden for det bare fordi man er endt efter hold som United, Chelsea, Real og Barca i deres hjemlige ligaer.
Jamen sådan var det for 15 år siden. Var du ikke blevet mester, så kunne du ikke deltage i CL, og dengang var det et krav, at du skulle blive mester. I dag kan man i det mindste nøjes med at blive nr. 2, og hvis man ikke magter det, så er det i kval. mod nr. 4, hvis man er blevet nr. 3 i ligaen. Det skal jo ikke være nemt, at komme i CL, for vi snakker om den største klubturneringen i verden.
Don Kafai
03-07-2007, 23:53
Jamen sådan var det for 15 år siden. Var du ikke blevet mester, så kunne du ikke deltage i CL, og dengang var det et krav, at du skulle blive mester. I dag kan man i det mindste nøjes med at blive nr. 2, og hvis man ikke magter det, så er det i kval. mod nr. 4, hvis man er blevet nr. 3 i ligaen. Det skal jo ikke være nemt, at komme i CL, for vi snakker om den største klubturneringen i verden.
Ja det var et krav man blev mester. Men det var helt fair fordi CL bestod af 8 til 16 hold.... Idag består den af 32. Derfor er det også helt fair at det ikke kun er mesteren.
Du kan ikke udelukke at antallet af deltagere skal sættes ned, hvis der skal udelukkes hold fra de store ligaer. Og sænker man begge puljer så bliver det jo ikke nemmere for "de mindre" hold at komme i CL, men bare sværere for de gode hold.
United DK
03-07-2007, 23:59
Du kan ikke udelukke at antallet af deltagere skal sættes ned, hvis der skal udelukkes hold fra de store ligaer.
Jo, for det er kun tre hold vi snakker om.
Don Kafai
04-07-2007, 00:02
Ja, men det har været via lodtrækningsheld, for trækker et af ovennævnte hold, én af 3'erne eller 4'erne fra enten Spanien, England eller Italien, så er det farvel, og ned i UEFA Cuppen.
Ja, men så kan vi jo snakke om at lave systemet om. Det er hul i hovedet bare at trække en grænse og ændre på det eksisterende. Jeg ser uendelig mange muligheder for at ændre på måderne at kvalificere sig til CL på, og jeg har personlig den holdning at det skal laves om.
Mit bedste bud er at de der "faste" pladser der er til Nr. 1 og 2 skal sænkes. Man kunne fx lave 5 faste pladser som er vinderen af de 4 store ligaer og den regerende CL mester der får lov til at deltage uden kval.
På den måde kan der spilles om de resterende 27 pladser, og kan man arrangere det uden at bruge 1000 kampe, så har man gjort det nemmere for de små hold at komme med idet der er flere "billetter" at spille om, og man har ikke udelukket nogle af Europas bedste hold som Milan, Arsenal og Valencia osv.
Og jeg synes det er helt fair at hold som Rosenborg, Shachtar, Slavia Prag, Levski Sofia og FCK slår et hold fra en bedre liga end dem selv før de kan deltage..... Hvis man begynder at snakke om at FCK fx skal være et seedet hold er der jo ingen grænser for hvilke hold der kan komme med...
Don Kafai
04-07-2007, 00:05
Jo, for det er kun tre hold vi snakker om.
Tror du selv på at det eneste tiltag Platini vil lave med CL er at sænke 3 hold?
Nu var det også mere den generelle diskussion end direkte det her tiltag jeg kom ind på. Der er jo ingen tvivl om hvad Platini vil og hvad G-14 vil...
United DK
04-07-2007, 00:12
Mit bedste bud er at de der "faste" pladser der er til Nr. 1 og 2 skal sænkes. Man kunne fx lave 5 faste pladser som er vinderen af de 4 store ligaer og den regerende CL mester der får lov til at deltage uden kval.
På den måde kan der spilles om de resterende 27 pladser, og kan man arrangere det uden at bruge 1000 kampe, så har man gjort det nemmere for de små hold at komme med idet der er flere "billetter" at spille om, og man har ikke udelukket nogle af Europas bedste hold som Milan, Arsenal og Valencia osv.
Går du ind for, at man lader de 54 bedst rangerede hold på UEFA's rangliste, spille om de resterende 27 pladser, eller hvordan?
United DK
04-07-2007, 00:13
Tror du selv på at det eneste tiltag Platini vil lave med CL er at sænke 3 hold?
I første omgang er det i hvertfald.
Don Kafai
04-07-2007, 00:31
Går du ind for, at man lader de 54 bedst rangerede hold på UEFA's rangliste, spille om de resterende 27 pladser, eller hvordan?
Nej og ja. Går ind for at flere pladser er "frie", men det skal heller ikke være sådan at det varer flere måneder at få kvalen afsluttet.
Altså det skal ikke ses jeg er imod alle der har med Platini at gøre. Jeg synes bare ikke der skal laves så meget om på CL som den er idag. Og på selve diskussionen vedrørende om det er fair at England har 4 hold med og Danmark kun ½ så synes jeg det er helt fair den måde strukturen er idag..
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.