Se fuld version : Uddannelsestråden
Wupti!
Vi skal da have en tråd hvor man kan spørge om råd vedr. uddannelser, hjælpe hinanden med idéer til opgaver etc.
----------------------------------------------------------------
Jeg har fakkertalt lige et spørgsmål:
Er der nogen af jer der har erfaring med at søge legater? Jeg skal studere en bachelor i marketing i Barcelona til september og vil gerne høre om der er nogen der har nogle smarte, fif, gode råd etc.
PS: Jeg er ikke helt retardo, så jeg kan godt selv finde ud af at skrive "legat" i Google, men det kunne jo være at nogen af jer har erfaringer i kan dele med mig.
SantasLittleHelper
09-01-2012, 11:05
Hvilken uddannelse går du på nu, og hvorhenne ligger denne uddannelse?
Generelt vil jeg anbefale at du søger tilskud som Erasmus studerende. Det svarer cirka til at du får 1.800 kr. pr. måned du er i udlandet for at studere.
http://www.iu.dk/publikationer/faktablade/faktablad-studieophold-i-udlandet-med-erasmus-2/
Hvilken uddannelse går du på nu, og hvorhenne ligger denne uddannelse?
Jeg studerer serviceøkonomi på et erhvervsakademi i Randers lige nu.
Jeg skal studere på ESERP i Barcelona, marketing management.
Generelt vil jeg anbefale at du søger tilskud som Erasmus studerende. Det svarer cirka til at du får 1.800 kr. pr. måned du er i udlandet for at studere.
http://www.iu.dk/publikationer/faktablade/faktablad-studieophold-i-udlandet-med-erasmus-2/
Tak for hjælpen, det skal jeg da selvfølgelig.
Anede jeg faktisk intet om.
Fedt link - var jeg ikke klar over fandtes, regner selv med at tage et semester på kandidaten i England, bliver nok London.. Så skal have nogle legater så jeg har penge til at tage til Manchester til alle de kampe jeg kan få billet til :-)
SantasLittleHelper
09-01-2012, 12:19
Erasmus ligger til højrefoden, og ellers er der nordeas rejsefond, hvor jeg også skulle mene at du kan søge.
www.nordeafonden.dk
ChristianR
09-01-2012, 12:37
Kan vi få nogen legater på banen til folk, der studerer i Danmark også? :)
Don Kafai
09-01-2012, 12:40
www.su.dk :)
Super tråd!
Er der nogle herinde der har erfaring med journalistuddannelsen, og kunne dele lidt guldkorn om studiet og især optagelsesprøven?
Så jeg kan uddanne mig til kun at skrive ondt om de røde partier og Liverpool :devill:
ChristianR
09-01-2012, 12:43
www.su.dk :)
Det kan man jo også bruge i udlandet, men det kan man ikke købe mange fodboldbilletter og fadøl for ;)
Don Kafai
09-01-2012, 12:48
Super tråd!
Er der nogle herinde der har erfaring med journalistuddannelsen, og kunne dele lidt guldkorn om studiet og især optagelsesprøven?
Så jeg kan uddanne mig til kun at skrive ondt om de røde partier og Liverpool :devill:
Jeg mener der er sider på nettet hvor du kan se de gamle optagelsesprøver, og evt. prøve at teste dig selv.
Derudover er der mange herinde der er journalist-aspiranter, alene i crewet har vi en håndfuld, så mon ikke det er det rigtige forum :D
EDIT: Her er den seneste test: http://politiken.dk/debat/ECE1256219/kan-du-blive-journalist/
SantasLittleHelper
09-01-2012, 12:50
http://www.sukontor.aau.dk/Legater/
Lad os da i øvrigt komme hinanden lidt ved. Hvad studerer i? Hvor langt er i? Find på flere spørgsmål?
Jeg er cand. mag. i kommunikation fra Aalborg Uni med Bachelor i Engelsk og Medier; og medieformidlet kommunikation.
Lorensen
09-01-2012, 12:55
Fed idé :)
Jeg er første års studerende på Århus universitet, hvor jeg læser historie. Et meget spændende fag jeg godt kan anbefale andre herinde.
I øjeblikket er jeg igang med min anden eksamen, en 7-dages skriveopgave, hvor min hovedvægt kommer til at ligge på korstogsbevægelsen og faktorerne til korstogets opståen i første omgang. Det var det jeg helst ville trække, så det passer mig ganske fint. Det gør jo ikke noget, at de hundredevis af sider man skal læse igen, er interessante :)
dannigizmo
09-01-2012, 12:56
Derudover er der mange herinde der er journalist-aspiranter, alene i crewet har vi en håndfuld, så mon ikke det er det rigtige forum :D
Jeg er en af dem, så spørg løs, hvis der er noget, du vil vide :)
Jeg er en af dem, så spørg løs, hvis der er noget, du vil vide :)
Super. Hvad gjorde du for det første for at forberede dig til prøven?
Føler selv, at jeg har rimelig godt styr på hvad der er sket i løbet af året begivenhedsvis, men det er vel ikke kun hvad der er sket anno 2011 man bliver spurgt ind til i videnstesten eller hvad?
Så det er egentlig mere de andre prøver med essayskrivningen, sprogtesten mm. jeg frygter.
Og kom du forresten ind i første forsøg?
dannigizmo
09-01-2012, 13:19
Jeg kom ikke ind i første forsøg. Mest af alt fordi jeg var nervøs, tror jeg. Inden anden prøve valgte jeg at tage på et to ugers højskoleophold på Vallekilde Højskole på Sjælland. De har et kursus, der er lavet specifikt for at forberede dig på optagelsesprøverne.
Videnstesten er generel viden. Det kan være både ting fra i år/sidste år eller fra længere tilbage. Den er egentlig ikke så slem igen, hvis du bare følger nogenlunde med i, hvad der sker i samfundet. Den er jo svær at forberede sig specifikt til, for man kan ikke vide alt, men hvis du selv føler, at du er godt med, er det sikkert fint nok.
Ved du ting som hvornår FN blev oprettet, hvor mange medlemslande der er i EU og så videre? Det er de mest generelle ting, der kan blive spurgt om. De mere specifikke spørgsmål knytter sig oftest til lande eller emner, der af den ene eller den anden årsag har været meget diskuteret i medierne.
Da jeg var oppe, var der foruden videns- og sprogtesten en klummetest, en artikeltest og en form for "motiveret ansøgning," som kun skal bruges, hvis du skal til samtale. Jeg ved ikke, hvor meget de har ændret på det. Det er trods alt fire år siden. :)
Jeg studerer serviceøkonomi på et erhvervsakademi i Randers lige nu.
Jeg skal på Nou Camp hver weekend, som den giga Barca cocksucker jeg er og ved siden af på ESERP i Barcelona, marketing management.
Nordeas Rejsefond er som Santa siger en mulighed. Jeg fik det dog ikke, og jeg synes jeg havde et ret godt CV, virksomhed og manglende budget til at være berettiget, så forvent ikke for meget.
Jeg tror Erasmus er det der virker mest sandsynligt at du får. Så er der et par mindre legater og legater målrettet din uddannelse, som du formentlig kan google dig frem til.
Den her side lister dem udemærket, selvom det meste er studierelevante legater, som man ikke kan få: http://www.so.dk/studie/legater
Det kan man jo også bruge i udlandet, men det kan man ikke købe mange fodboldbilletter og fadøl for ;)
Netop!
Og mine prioriterer bliver fodbold, øl, piger, og... nå ja studiet...
Netop!
Og mine prioriterer bliver fodbold, øl, piger, og... nå ja studiet...
... Tag dig nu sammen.
Den slags tages sgu på rutinen.
KasperNielsen
09-01-2012, 19:45
Da jeg ved der findes en fandens masse kloge hoveder på dette site, har jeg lige en spørgsmål.
Hvordan bliver man scout for en fodboldklub?
Lorensen
09-01-2012, 20:20
... Tag dig nu sammen.
Den slags tages sgu på rutinen.
Man går vel på Uni to måneder om året. Og det er perioden med eksamener! Resten af tiden kører hjernen godt nok på tomgang.
Da jeg ved der findes en fandens masse kloge hoveder på dette site, har jeg lige en spørgsmål.
Hvordan bliver man scout for en fodboldklub?
Du går ind i FM Editor og opretter dig selv som scout..
Svanen94
10-01-2012, 15:52
Jeg skal til AP test på gymnasiet i morgen. Nogle der har gode råd til forberedelse?
Jeg skal til AP test på gymnasiet i morgen. Nogle der har gode råd til forberedelse?
Gem dig ;)
Men så vidt jeg husker, så tæller den ikke det store, og er egentlig bare til for at spotte, om der er nogle der har seriøse problemer med grammatik og sprog.
Ikke at det ikke skal lyde som om, at man bare skal stille sig tilfreds med lige at bestå i sådant et fag, men faktum er bare, at du efter du har afsluttet det, slet ikke støder ind i det igen.
Jeg kan huske, at vores dansklærer blev nødt til at holde et klassemøde for at finde ud af hvorfor fanden vores snit i klassen lå lige over 02. Hvis ikke lavere. :tumble:
Nå ja og af råd, så er det vel bare at kunne det stof i har gennemgået, så kig alle de argumentationsmodeller igennem som man vel har fået (?) og så bare sid og øv dem.
Øvelse gør mester!
Hvis du ikke kan finde ud af aktiv og passiv, så bare sæt kryds ved det ene hele vejen ned. Det gjorde jeg, og min lærer synes det var smart :D
Hvis du ikke kan finde ud af aktiv og passiv, så bare sæt kryds ved det ene hele vejen ned. Det gjorde jeg, og min lærer synes det var smart :D
Er AP ikke Almen Sprogforståelse for så er aktiver og passiver da noget af et sidespring, eller er jeg helt tabt bag en vogn?
Svanen94
10-01-2012, 18:18
Er AP ikke Almen Sprogforståelse for så er aktiver og passiver da noget af et sidespring, eller er jeg helt tabt bag en vogn?
Ja, er aktiv og passiv ikke noget med homoseksualitet? ;)
Ja, er aktiv og passiv ikke noget med homoseksualitet? ;)
Tror du ville støde en del revisorer hvis du sagde det til dem ;)
Aktiver og passiver hører inde under regnskabsstyring hvis du undrede dig over det.
Håber jeg da eftersom jeg har siddet til eksamen i det i dag og fiflet med netop det. :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.