PDA

Se fuld version : Forbudte stoffer i tysk fodbold?

JakobR
13-06-2007, 19:05
I følge den tidligere Schalke 04 træner, blev der i starten af 90'erne flittigt brugt forbude stoffer, for at holde energien over en hel sæson.

http://ekstrabladet.dk/sport/udenlandsk_fodbold/international_fodbold/article308714.ece

Fra Wikipedia

Captagon is the trademarked name of a synthetic central nervous system stimulant, Fenethylline, which is often sold in pill form. Captagon is very popular in some European countries during exam periods. Although it's very effective and by itself not dangerous, it should be used with care. Additionally, it must be noted that it is also abused as a recreational drug. It is legal in several European countries (with doctor's prescription) and illegal in others.

Personligt synes jeg ikke det er utænkeligt, at dette stof kunne være forkommet. I så fald er det skandaløst.

JDK
13-06-2007, 19:10
Ja, det er da godt nok ærgeligt hvis det er rigtig - men synes også at det er vildt, så få dopingsager fodbolden har været udsat for, i forhold til så mange andre store sportsgrene

Damien
13-06-2007, 19:21
Tror desværre fodbolden har en skyggeside og der er mere doping i den, end vi går og regner med..
Men prøver at overse det, da det ville være et mareridt, med tilstande som i cykelsporten, og frygter det vil kunne bryde min kærlighed til spillet...

Don Kafai
13-06-2007, 19:26
Tror aldrig fodbolden vil nå cykelsportens tilstande. Doping er konditionsfremmende, dvs at en normal spiller ikke får Ronaldinho klasse ved indtagelse, men blot kan løbe hurtigere/længere.

Eksplosion og kondition alene betyder minimalt i fodbold og alt indenfor cykelsporten, så de tilstande er jeg sikker på vi ikke vil opnå.

Men det ændrer stadig ikke på at doping er forkert i fodboldens verden og man kan vel frygte der kommer skjulte dopingsager frem, men jeg synes nu problemet er minimalt. Jeg kan snildt nævne 4-5 andre faktorer jeg ser som mere skræmmende for fodboldens fremtid, fx den stigende tendens til korruption osv..

Damien
13-06-2007, 19:35
Tror aldrig fodbolden vil nå cykelsportens tilstande. Doping er konditionsfremmende, dvs at en normal spiller ikke får Ronaldinho klasse ved indtagelse, men blot kan løbe hurtigere/længere.

Eksplosion og kondition alene betyder minimalt i fodbold og alt indenfor cykelsporten, så de tilstande er jeg sikker på vi ikke vil opnå.

Men det ændrer stadig ikke på at doping er forkert i fodboldens verden og man kan vel frygte der kommer skjulte dopingsager frem, men jeg synes nu problemet er minimalt. Jeg kan snildt nævne 4-5 andre faktorer jeg ser som mere skræmmende for fodboldens fremtid, fx den stigende tendens til korruption osv..

Syntes helt sikker doping er den største trussel for fodbold samt alle andre sportsgrene..Man ser hvordan den har ødelagt cykelsporten TOTALT!

Tror helt sikkert det en kæææmpe fordel at bruge doping. Spillerne er under massiv træning, spiller med i 3 turnering om året, hvortil de også skal til landsholdsfodbold samt slutrunder... Hårdt program, og tror helt sikkert en spiller ved brug af doping vil kunne forbedre hans samlede bidrag til holdet.

Doping og de mange millioner der på spil i sporten, er en farlig cocktail!

Don Kafai
13-06-2007, 19:45
Syntes helt sikker doping er den største trussel for fodbold samt alle andre sportsgrene..Man ser hvordan den har ødelagt cykelsporten TOTALT!

Tror helt sikkert det en kæææmpe fordel at bruge doping. Spillerne er under massiv træning, spiller med i 3 turnering om året, hvortil de også skal til landsholdsfodbold samt slutrunder... Hårdt program, og tror helt sikkert en spiller ved brug af doping vil kunne forbedre hans samlede bidrag til holdet.

Doping og de mange millioner der på spil i sporten, er en farlig cocktail!

Selvfølgelig vil doping hjælpe en fodboldspiller... men jeg mener bare ikek det er altafgørende som det er for cykelsporten. Så længe man ikke kan "snyde" sig til at sparke boldene ind som er det vigtigste i fodbold så vil det aldrig for alvor være truet. Men ja, du har self ret i at doping er en kæmpe fordel.

Dog synes jeg at aftalt spil og korruption er værre. Fx den italienske skandale, dommerbetalingerne i tyskland osv er meget mere truende end doping er.

SantasLittleHelper
13-06-2007, 20:05
Nogen der vil forklare hvordan dette middel kan ses som doping, hvis det er lovligt i europæiske lande? Vi kan vel blive enige om at Kreatin er ulovligt i mange lande, men det afholder jo ikke danske sportsudøvere, der iblandt mig selv, fra at bruge det... Er det WADA der bestemmer det? Har midlet overhovedet noget præstationsfremmende i sig, eller fungerer det bare som smertestillende og i så fald, var det overhovedet ulovligt den gang? Der hører nok lidt mere med til historien end eb.dk lige bringer der...