PDA

Se fuld version : Hvad læser i dagligt?

Michael
04-06-2007, 21:27
Når man kigger herinde, er der et bestemt medie som springer i øjnene. Ekstrabladet. Det virker til at folk er yderst glade for dette populistiske og sensationspræget stykke journalistik.
Dette mener jeg er en foruroligende udvikling, at de unge hænger sig meget i netop denne avis. En avis som ikke leve af meget andet end sensations historie om katte der overlever fald fra rummet, og teenager der slår hele familier ihjel.
Men ingen konklusion uden modargumenter, så af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at høre hvad folk læser til dagligt? Er det Ekstrabladet, eller går aviser som JP, Berlingeren og Politiken ind i den daglige potion journalistik?

Nu skal det ikke lyde som om jeg ikke selv læser EB. Jeg tjekker EB.dk flere gange om dagen, for lige at få de sidste nyheder om de kendte og hvad der ellers sker i verden.
Men det er ikke den eneste "avis". Hver fredag dumper den meget mere dybdegående og i min mening den geniale Weekendavisen ind af brevsprækken. En fantastisk avis som går i dybden med historierne, fremfor de ofte overfladiske nyhedshistorier man læser henover ugen. f.eks. er denne uges forside historie en artikel af Martin Krasnik (Der til tider hærger diverse kronikker over det ganske land) om den rigtig kamp mod terror set fra amerikanernes syspunkt, nemlig kampen mod det bureaukratiske syghusvæsen.

Det var mig, hvad med jer. Er min forudtagelse korrekt, eller er det kun fordi det er nemmest lige at nappe historierne derfra?
Kom glad. Giv en begrundelse for jeres valg, og kritik af medier er altid velkommen. Tråden er i denne grad oprettet for at holde et kritisk syn på medierne.

Holmskov
04-06-2007, 21:42
Den eneste avis jeg køber er Jyllands-posten. Den er i mine øjne seriøs og også dybdegående i deres artikler. Søndagsudgaven er helt suveræn med adskillige tillæg. Det være sig golf, kultur, biler, sundhed osv osv.

For mange år siden købte jeg også EB, men i dag "læser" jeg den kun på nettet. Sammen med andre aviser selvfølgelig. Men EB og BT er glimrende som net-aviser for de sensations- og nyhedshungrende folk hvor imod deres papirudgaver bærer præg af sjusket journalistik og det faktum der skal sælges.

Som en så glimrende siger i en anden tråd. "Hvad bilder EB sig ind og dømme idioten der løb på banen i lørdags i parken". Det har vi retssystemet til, og det er slet slet ikke op til en formiddagsavis at dømme folk. Men de skal jo sælge, og derfor skal vi finde os i sådan noget amatør-journalistik.

Men favoritten er klart JP. :D

JakobR
04-06-2007, 21:50
Må indrømme jeg selv læser Ekstra Bladet. Dog kunne jeg aldrig drømme om at bruge den som sportsavis. Til det bruger jeg skysports.com, som jeg er meget tilfreds med.

Jeg bruger dog Ekstrabladet til andet end sport, men samtidig ved jeg godt at noget af det, skal tages med et gran salt.

Michael
04-06-2007, 21:53
Jeg havde selv abb. på JP på et tidspunkt. Jeg fandt den simpelthen for tung, og fyldt med nyheder som ikke lige interesserede mig. Det gjorde at det tog mig for lang tid at komme igennem, og mistede desværre interessen efter et stykke tid. Men dermed ikke sagt at det er glimrende avis. Især deres erhvervssektion er i særklasse. Måske Danmarks bedste på det punkt!?
Og som du selv nævner er der en masse god tillæg til avisen. JP er måske også den avis som er "bedst" all-around avis i Danmark.

Casper
04-06-2007, 21:59
Der er forskel på EB.dk og deres papirudgave.
EB.dk er elsket af mange danskere, fordi det er den bedst opdaterede nyhedsside, hvor de udover ritzaus nyheder også selv har mange lidt useriøse nyheder, som når de fx skriver om FHMs kåringer af flotte piger og sådan.

Jeg har selv eb.dk som rss feed i min browser sammen med BBC og det syntes jeg selv er rigtig godt, da nyhederne kommer hurtigt dér.

Derudover så kigger jeg også på sider som tv2.dk og pol.dk i løbet af dagen...

Men som avis, så foretrækker jeg Børsen, som jeg godt kan lide at læse.
Har haft Berlingske på søndags abb. i nogle mdr nu, men har netop sagt den op, da jeg ikke har tid til at læse den.
BT får mine forældre dagligt...

Michael
04-06-2007, 22:06
Hvorfor netop Børsen? Nyhederne? De mer dydbegående artikler? Eller hvad er det der tiltrækker dig til netop den avis?

Derudover kom Morten K lige med en interessant pointe over IRC. Aviser som BT og EB bidrager nødvendigvis ikke kun med dårlige ting. F.eks. var de fremme i skoene da Kong Brixtofte blev fældet, men de var måske lidt for langt fremme med Morten Messersmidth og hans Nazisange, som end ikke Qvortrup og hans udvalgte hørte. Derudover var BT og EBs hetz mod den unge danskere fra i lørdags jo helt grotesk.
Dog synes jeg der er langt mellem snapsene, og for kort mellem bullshit.

Casper
04-06-2007, 22:12
Det jeg godt kan lide ved Børsen er seriøsiteten.

Jeg kan godt lide at læse om erhvervslivet og diverse interviews med det danske erhvervslivs ledere og så har de en god blanding med lidt alsidigt stof såsom sport og lignende.
Da jeg også arbejder i en virksomhed, som ofte er forsidestof i avisen, så bliver det også lidt mere interessant...

Men primært er det erhvervslivet, som interesserer mig ved den og det faktum at den ikke bare lige er sådan at bladre igennem.

Benzet
04-06-2007, 22:34
På nettet kan jeg godt finde på at tjekke eb og bt for nyheder. Min brug af de 2 sider skal dog mere ses i stil med, at folk kigger i sladderblade hos frisøren. EB og BT er m.a.o noget, der kan læses med hjernen slået fra.

I avisudgaverne kan jeg ikke finde på at købe EB, BT og JP. EB og BT er for useriøse i mange henseender, og de slår meget på folks følelser i stil med visse yderkantspartier. Dermed synes jeg ofte, at fornuften er tilsidesat i disse aviser. JP står for politiske overbevisninger, som jeg ikke deler, hvorfor jeg ikke køber den.

Skal jeg købe en avis, vil jeg nok foretrækker Information, der i stil passer til mig. Den er nogenlunde informativ, og jeg deler mange af dens holdninger. Dog kan jeg godt savne lidt sport i den avis, hvilket dog ikke passer helt til dens stil.

ChristianH.
04-06-2007, 23:27
Af netaviser bruger jeg udgangspunkt altid politiken.dk, eller dr.dk. I situationer hvor jeg ønsker at benytte andre kilder, gør jeg brug af JP eller Berlingske Tidende.

Sport og nyhedsformidling er for mig helt opdelt.

Når jeg er på farten, eller tilfældigvis falder over kiosker med et større udbud af aviser, er Information altid den avis jeg foretrækker at bruge penge på. Den fremstår meget nuanceret, og er gode til lade forskellige meninger komme til orde. Ligesom de ofte skifter redaktører, for at hele tiden at have nytænkning, og frisk blod ved roret. Men som udgangspunkt er det nok mest en avis for folk som jeg, der ikke støtter vores nuværende regering.

Det er for mig ret fjernt at kunne støtte aviser som EB og BT økonomisk. Sidstnævnte er bare en dårlig mix imellem småborgerlighed og populisme, og EB mere en dansk lightudgave af The Sun. Om ikke andet, så fordi at jeg mener at aviser der respekterer de gængse etiske regler for journalist (heksejagt mod den 29-mand fra i lørdags, er jo blot en eksempel alle kan få øje på), er tilgængelig udfra de fleste moderate former for politiske overbevisninger. Når alternativerne er bedre, kan jeg ikke sætte mig ind i dét. Heller ikke selvom man lavtuddannet og/eller ikke er opvokset med aviser i hjemmet.

Jeg besøger heller ikke selv EB.dk, af ren princip. Men hvis jeg falder over et link på et forum eller får tilsendt et, åbner jeg da. Netop pga. den slags historier Casper runder tidligere i debatten her.

Og naturligvis har "sensationsjournalistik" også sit positive afkast nogen gange. Eksempler kan I sikkert selv komme på.
Jeg kan blot refere til at Information og EB i 2003 modtog Cavling prisen, "For deres gennemarbejdede, veldokumenterede og kritiske artikler om det demokratiske beslutningsgrundlag for Danmarks deltagelse i Irak-krigen". Informationer det ville være synd at den danske befolkning skulle være foruden, når deres nation er i krig.

Dahlmann
04-06-2007, 23:32
et lille udpluk af de rss feeds jeg har i firefox

selv læser jeg rigtig meget eb.dk... de har masser af sjove nyheder og det er meget varieret hvad de har at byde på, der er hurtigt opdateret derinde.

politiken.har jeg også, men den bruges ikke så meget..

en anden side jeg bruger er bold.dk, det er ikke altid så hurtigt opdateret derinde, men der er mange nyheder hver dag, og det tiltaler mig at de kun går op i fodbold derinde...

sportenkort læser jeg også.. ligesom bold.dk

xboxlife, til nyheder om xbox360..

tv2fodbold... det er egentlig bare for at få læst de samme nyheder som på de andre fodboldsider, bare med andre ord, så jeg har dem fuldstændigt på hjernen..

Red issue... læser den ikke så meget igen... grunden er nedenunder

OLDTRAFFORD.DK!!!! læser hver dag på denne side som jeg tilfældigvis fandt en dag, og siden har været hooked på... til ejr der ikke kender siden kan jeg sige at der er masser af gode nyheder om fodboldklubben Man Utd, og der er også et splinternyt forum på siden... ;)

Skysports.com bruger jeg til nyheder om premiership, og andre gode fodboldnyheder...

BBC sport har jeg lige fået for et par dage siden, og endnu har jeg ikke brugt den særlig meget...

nåååh ja... så har jeg da forresten og gossip fra tv2 for lige at få lidt sladder om de kendte...

SantasLittleHelper
05-06-2007, 00:52
Jeg læser eb.dk hver dag. Derudover ser jeg diverse dokumentarfilm hvis det interesserer mig, hvilket har medført at jeg nærmest ikke læser avis, da de har svær ved at fortælle mig noget jeg ikke ved i forvejen, eller som jeg kan få fra andet medie som eksempelvis nyhederne eller tekst-tv.

Thomas
05-06-2007, 01:29
Jeg læser selv nogle gang JP, og få gange EB, når vi lige får købt den. Den har helt klart de bedste sportsartikler.

På nettet bruger jeg EB.dk, bold.dk og OldTrafford.dk.. Så er jeg nemlig godt dækket ind ;)

Ellers bliver det MetroXpressen og de andre gratis aviser, der ligger inde på busterminalen. Dem plejer jeg at læse før skolen, så jeg lige er lidt up-to-date. ;)

Dines
05-06-2007, 11:22
Af de nyheder jeg læser på nettet må nok være:

Old Trafford.dk som den primære. Ellers også indkast og bold.dk, som danske fodbold sider. Og så tjekker jeg regelmæssigt også manutd.com og united.no, som også er fine nok

Af engelske sider jeg læser mest af er nok Skysports, og så en lille smule thesun, men det er ikke hver dag.

Ellers læser jeg nyheder og lignende på bt og ekstrabladet.

rocatis
05-06-2007, 11:42
Har google som startside hvor man kan have forskellige rss-feeds og der har jeg Oldtrafford.dk, tv2.dk, bold.dk, borsen.dk, business.dk ... Så det bruger jeg lidt tid på..
Derudover kigger jeg også på MEN og sportenkort.com..

elmegaard
05-06-2007, 13:04
politiken.dk er min startside, så det er klart, at jeg læser nyheder på dette site. for et halvt års tid siden var tv2.dk min startside, men jeg fandt, at seriøsiteten og prioriteringen i nyhedsstoffet ikke harmonerede med det, jeg ville læse/vide; deraf mit skifte til politiken.dk, jeg ved da godt, at pol.dk også indeholder en masse lort, men på den anden side kan man ikke forvente dybdegående analyser af politiske problemstillinger osv. på en netavis.
for et stykke tid siden havde information et tilbud om, at man kunne få avisen gratis i fire uger. et tilbud jeg benyttede mig af – og som jeg var glad for, at jeg benyttede mig af. fordi, selvom jeg inden da udmærket var klar over, hvorledes deres image og profil var/er (dvs. ingen bt'sk småborgerlighed, tak!), var det alligevel rart at få det "bekræftet". og når jeg på et tidspunkt skal abonnere på en avis, er jeg hundrede procent sikker på, at det bliver information. det er der flere grunde til; deres stofudvægelse. deres dybdegående analyser (jf. aviser kontra netaviser). deres debatsektion osv. og jeg kan bl.a. godt lide information, fordi avisen ikke indeholder de korte, hurtige nyheder – udover en enkelt spalte. de nyheder læser jeg alligevel i løbet af dagen på politiken.dk – det er nyheder, der ikke kræver dybdegående analyser osv.

derudover læser jeg bold.dk, oldtrafford.dk (selvfølgelig), og jeg kigger da også en smule på dr.dk og tv2.dk.

mht. til nyheder i tv, har jeg droppet tv2|nyhederne (udsendelsen kl. 22) af samme grunde, som netop opridset ift. aviserne. deres nyheder, fandt jeg, blev i højere og højere grad præget af ønsket om hurtignyheder, sensationer osv. derfor ser jeg nu deadline2230 på dr2. der er der tid til de dybdegående analyser (hovedsageligt af politisk karakter), dvs. mere end blot et intetsigende spørgsmål i løbet af 25 sekunder.

Smaakage
05-06-2007, 13:21
For mig er Jyllands-posten klart at foretrække. Synes de laver seriøsitet, og tager tit nogle meget god emner op og arbejder helt igennem med dem. Det er altid relevante nyheder de skriver, og alligevel er der plads till lidt "løst" stof hen a vejen. Min foretrukne avis.

Ellers får jeg mest min opdatering fra nyhederne på tv som jeg gerne fanger et par gange om dagen. Derudover ser jeg tit ting som Horisont osv for at få en bedre basisviden om hvad der sker.