Se fuld version : Debat om Uniteds værdier
jillybilly
01-06-2007, 10:58
Hej allesammen!
Jeg har lige brug for jeres hjælp til at svare på et spørgsmål, som altid ligger lige under overfladen, når man snakker fodbold med vennerne.
Spørgsmålet lyder vel nogenlunde således:
"Hvad er de sande Manchester United-værdier?" Dvs. de værdier, der gør, at vi synes, at United er "mere rigtig" at holde med end fx Liverpool og Arsenal... Er det klubbens historie? Busby Babes? Traditionen for lave billetpriser? Ferguson? Talentudviklingen? Traditionen for britiske spillere?
Andre forslag er MERE end velkomne! :titte:
MVH
Smaakage
01-06-2007, 11:51
Tror ikke man kan snakke om værdier på den måde. Det er jo nok det hele blandet sammen der skaber Manchester United som fodboldklub. Liverpool og Arsenal har også deres egne værdier, som samlet gør dem til en fodboldklub. Hvad præcist det er kan man nok ikke finde ud af
Hvorfor man skal holde med dem findes der ikke svar på. Det kan vel nærmest beskrives som en forelskelse: Det føles bare rigtigt.
En ting som historie som du selv nævner er jo en stor grund, men da jeg startede med at holde United kendte jeg ikke rigitg til dette pga. af min alder. Det var i stedet den måde at vi spillede fodbold på. Vi kunne fører 5-0 og alligevel satse for at få målet til 6-0. Det var jeg som lille dreng helt tosset med:)
jillybilly
01-06-2007, 13:29
Tror ikke man kan snakke om værdier på den måde. Det er jo nok det hele blandet sammen der skaber Manchester United som fodboldklub. Liverpool og Arsenal har også deres egne værdier, som samlet gør dem til en fodboldklub. Hvad præcist det er kan man nok ikke finde ud af
Hvorfor man skal holde med dem findes der ikke svar på. Det kan vel nærmest beskrives som en forelskelse: Det føles bare rigtigt.
Det lyder meget rimeligt. Men som det er tilfældet med "rigtige" forelskelser, må der komme et tidspunkt, hvor forelskelsen aftager, og bliver afløst af kærligheden til det "helt særlige" ved personen/klubben...
Hvad er det "helt særlige" ved Manchester United?
MVH
Selve United i sig selv, Bare Ordent United er en værdi for mig!
Det er bare historien og alt omkring klubben, spillerne, legender og talenter! Ingen anden klub er så meget værd som vores United!!
Refstrup
01-06-2007, 16:44
Selve United i sig selv, Bare Ordent United er en værdi for mig!
Det er bare historien og alt omkring klubben, spillerne, legender og talenter! Ingen anden klub er så meget værd som vores United!!kunne ikke være mere enig
En ting jeg lægger stor vægt på ved dagens United-hold er de mange britiske spillere. I forhold til de tre næste, der IKKE vandt PL, har United rigtig mange af slagsen.
Don Kafai
01-06-2007, 19:19
uniteds værdier er ikke mere "sande" end andre klubbers værdier. (heller ikke Chelseas).
snakker man om et forhold til en klub, er det ikke klubben der er det væsentlige, men personen selv. Hvorfor blev man fan? Hvorfor går man op i hvem hvem United køber? Hvorfor rører et United-nederlag en så meget? osv osv.
Der er forskel fra person til person hvilke værdier man lægger i United, men jeg tror at skal man sige noget generelt, så stammer de værdier fra dengang man blev fan af dem. Og det er som regel første kamp man ser, eller første gang man blev præsenteret for dem osv osv..
Altså der er ikke en "generel" ting der gør at United er mere rigtige at holde med. Men det er personlige ting, og de varierer fra person til person.
Smaakage
01-06-2007, 19:58
Det lyder meget rimeligt. Men som det er tilfældet med "rigtige" forelskelser, må der komme et tidspunkt, hvor forelskelsen aftager, og bliver afløst af kærligheden til det "helt særlige" ved personen/klubben...
Hvad er det "helt særlige" ved Manchester United?
MVH
Jamen jeg må vel bare elske hvad jeg ser så. Som de fleste anede jeg ikke noget som helst om historie osv da jeg begyndte at følge United. Det kom jo først senere, men sådan noget som det har bestemt fået mig til at elske United. Noget der også har tændt mig er det store rivaleri der er imellem United og andre klubber. Det fantastiske spil, spillerne, atmosfæren og sandsyngligvis også det faktum at de blev ved med at vinde holdte min opmærksomhed på United i starten.
Tror det er tingene blandet sammen igen. Skal ikke kunne sige hvad det er, der har bare aldrig været noget andet for mig.
jillybilly
04-06-2007, 18:12
Spørgsmålet kunne måske også formuleres således:
Er der noget ved klubben, som I nødigt vil have, at man "sælger ud af" i jagten på titler?
MVH
Holmegaard
04-06-2007, 22:30
da jeg var i manchester købte jeg et krus hvor der stod "Pride, Hope an Glory" efter jeg købte det blev mit syn fuldstændig på united fuldstændig forandret. Jeg har aldrig været mere interesseret i én bestemt "ting"...hvorfor kan jeg ikke lige forklare, men ordene rørte mig dybt, der fandt jeg ud af at det var mere an blot et hold jeg kunne lide:loved:
Er der noget ved klubben, som I nødigt vil have, at man "sælger ud af" i jagten på titler?
Nu ved jeg godt vi lige har købt spillere for en halv milliard, men jeg ville ikke kunne lide at se os bruge penge ala Real Madrid eller Chelsea, hvor man har for vane bare at købe sig ud af problemerne i stedet for at opbygge noget, der kan holde i en fem-seks år uden man gør noget ved det.
Jeg accepterede eks. aldrig Veron, fordi han bare blev købt for ren blær i en position, hvor vi imo. overhovedet ikke havde brug for forstærkning. Ferdinand har jeg også haft det svært med, selvom vi egentlig stod og manglede en ny midterforsvarer, da han kom. Det er så mere fordi han til tider er en rigtig big time charlie.
Personligt er det en oplevelse der gjorde at jeg blev fan af United. Da Beckham scorede bag midten i '96 faldt jeg bare for holdet. Billederne af Beckham med armene i vejret og dansende fans i rødt i baggrunden. Derudover er der så mange ting; Yorke & Cole har altid stået som det bedste angrebsmakkerpar for mig i nyere fodboldhistorie. Den berømte årgang med Scholes, Neville, Beckham og Giggs. Listen er lang.
"We all knew we could probably get slighty better deals elsewhere, but with United we had the best of both worlds: We were well paid and more importantly we were winning things all the time" - Ryan Giggs
Uniteds værdier er som andre også har sagt, forskelligt fra person til person. Det kommer an på hvad man faldt for da man i sin tid blev fan. Mit personlige er vores dejlige offensive spil, men dog offensivt på den fede måde, og ikke barca-agtigt. Var kæmpe fan af cole-yorke, som jeg stadig til dags dato ser osm verdens bedste angrebsduo nogensinde. De passede bare perfekt til hinanden. Tror heller aldrig der kommer nogen der vil være på højde med dem, uanset hvor mange mål de vil score.
Stuhrdrengen
05-06-2007, 10:46
Jeg mener det nok er en god blanding af alle de ting som der er blevet sagt her på siden. Vil bare lige tilføje at det først er i de dårlige tider man ser hvor meget man egentlig holder med et hold. Jeg begyndte for alvor at holde med United i sæsonen 90/91, og senere er min betagelse af denne klub kun taget til. Det har været nogle gode 17 år! :)
Spørgsmålet kunne måske også formuleres således:
MVH
noget af det jeg godt kan lide ved United er de engelske spillere på holdet og noget af det vigtigste ved en ny manager efter fergie(og fergie selv) er at han er med på at størstedelen af holdet SKAL være engelsk/eller egen avl.. det værste ville være at blive en klub som arsenal uden engelske spillere..
Når jeg tænker på hvorfor jeg begyndte at elske United tænker jeg med det samme på spillere som: Beckham, Keane, scholes, giggs, neville brødrene, butt, yorke og cole.. det var et af de bedste manchesterhold vi nogensinde har haft og det var et magisk hold.. jeg mener også at det er meget vigtigt at vi sætter det højt at opbygge holdet selv istedet for at prøve at købe sig til et godt hold.. og jeg er lidt bange for at det er ved at gå over styr.. ikke at jeg syntes det var helt forkert at købe anderson, nani og hargo, og er da sikker på at de nok skal blive en succes, men med de køb skal vi højst sandsynligt også sige farvel til en masse af vores egne spillere...
jillybilly
24-06-2007, 17:49
Ok, jeg prøver lige at genoplive denne tråd endnu engang...
"Det, at jeg holder med Man Utd, signalerer at.... "
Alle forslag er velkomne! :p
MVH
Ok, jeg prøver lige at genoplive denne tråd endnu engang...
"Det, at jeg holder med Man Utd, signalerer at.... "
Alle forslag er velkomne! :p
MVH
At jeg kan lide offensiv fodbold, med teamspirit som en meget vigtig rolle.. og så gør det jo heller ikke noget at vi har en lang historie bag os..
Jeg begyndte at holde med United i 98 som en lille knøs da så Giggsy's mål mod Arsenal i Carlingcup semi-finalen og jeg har syntes at det var så fantastisk at blev og siden da har været min favoritspiller og mit idol.
Jeg begyndte at holde med United i 96 fordi jeg havde købt et SEGA-spil hvor jeg var United. Jeg vandt ligaen mange gange og når et spil sluttede startede jeg et nyt med United. Cantona og Schmeichel var mine helte. I dag synes jeg f.eks at Old Trafford er et symbol for mig. Det symboliserer storhed og tanken om alle de lykkelige stunder publikum har oplevet gemmem 90'erne gør mig glad. Noget af det størtste jeg har oplevet var at stå på Old Trafford i 2004 efter vi slog Arsenal 2-0. Jeg græd af lykke for det var stort, meget stort!
For mig har Sir Alex også sin del af æren for at United i dag kan kalde mig en fan.. Han er den største manager i nyere tid!
For mig er det dét samlede ved United - historien, taletarbejdet, spillestilen osv.
Jeg tror det er en helhed af det hele, som gør at man kan elske en klub så meget at man græder af glæde når de vinder, eller er stiktosset en hel uge efter et nederlag!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.