Se fuld version : Fred 7'eren ?
Efter at have læst en artikel om når klubber vælger at frede et nummer, efter en af deres store spillere har forladt klubben, eller indstillet karrieren. Som f.eks Maradona's nr. 10 i Boca Juniors osv. Tænkte jeg på om det kunne blive Aktuelt i United? Ikke fordi jeg går ind for det, og mener det burde gøres, men det er en flot gestus til spillere der har båret den trøje med det nummer.
Hvis vi forstiller os at Ronaldo bliver i United det meste af sin Karriere, og kun har et ophold tilbage i f.eks Sporting, og han har holdt niveauet gennem alle årene og nok bliver den bedste United spiller of all time, ville det så ikke være på sin plads at frede nummer 7, lave en særlig plads på vores museum, til minde om, Best, Robson, Cantona, Becks også krone det af med Ronaldo som den sidste der spillede i den trøje ? Ikke sagt at vi ikke får en spiller af Ronaldos kaliber, men forsætter han mange år som han har gjort tidligere, bliver det svært for en kommende 7'er.
Jeg er stor modstander af at trække visse trøjer tilbage, hvis ikke en spiller pludseligt er død under sin tid i klubben som eks. Marc Vivien Foé i City.
Hvis vi skulle trække trøjenumre tilbage, så kunne vi snart trække et halvt hold. Giggs er med sine bedrifter eks. historiens største United-spiller og han vil nok aldrig blive overgået. Så kan vi trække både nummer 7 og 11 tilbage og til sidst ender vi med amerikanske tilstande, hvor spillere får nummer 99.
Så kan man spørge sig selv om, hvorvidt det vil være rigtigt at trække nummer 7 tilbage efter Ronaldos tid, for uanset om han så bliver her i 10 år, så har han ikke været så loyal som nogle af hans forgængere osv. Nej, spar mig for det.
Jeg håber aldrig United ryger med på den trend. Aldrig nogensinde.
Nej, jeg går heller ikke ind for sådanne tilstande. Selvom spilleren muligvis har været en legende, så synes jeg, at det er bedre, at en trøje går i arv i stedet for at blive fredet.
Det mener jeg bestemt ikke vi skal. Det holder ikke. Jeg mener 7'eren altid skal være i brug. Hvordan skal vi ellers glæde os over vores 7'er. Mange storespillere har haft trøje 7 hos os og den kan vi ikke undvære, det er en del af vores historie.
Glory Man United
17-03-2009, 07:10
Du har glemt Coppell, Hald! Og hvorfor hulen skal et nr fredes? :confused: Schmeichel var verdens bedste mellem stængerne, skal nr 1 fredes så? Hvad med nr 11?
jeg synes også man kunne overveje at skrotte numre, som har været båret af spillere på en meget uhensigtsmæssig måde. For eksempel bar Taibi nummer 26. For at undgå en gentagelse kunne man trække nummeret tilbage for en sikkerheds skyld.
Glory Man United
17-03-2009, 07:32
jeg synes også man kunne overveje at skrotte numre, som har været båret af spillere på en meget uhensigtsmæssig måde. For eksempel bar Taibi nummer 26. For at undgå en gentagelse kunne man trække nummeret tilbage for en sikkerheds skyld.
Ååååååååååååh Robinho.....ååååååååååååååååååååh Robinho....
:InLove :InLove
Andersen
17-03-2009, 07:40
Jeg er meget ked af at Rafael har fået trøje nr. 21, for den skulle simpelthen have forladt klubben sammen med Henning Berg (selvom jeg dog aldrig vil glemme hans redning mod Inter i kvartfinalen).
Haha. det kunne også være en mulighed :)
Kan vi "frede" manager/trænerposten - SAF..? "Rocking"
Det er jo en ære at have nummer 7 :D
United DK
17-03-2009, 15:00
Det der med at frede numre er en amerikansk opfindelse, som man dog har taget til sig i Italien, hvor Milan har fredet nr. 6, til ære for Baresi, og Inter har fredet nr. 3, til ære for Giacinto Facchetti, mens også nr. 3 bliver fredet i Milan, når Maldini engang om 10 års tid stopper. Det tages dog i brug igen, hvis en af hans sønner når 1. holdet.
I England kender jeg umiddelbart kun til nr. 23 i City, nr. 12 i Portsmouth, til ære for fansne, og så nr. 6 i West Ham, til ære for Bobby Moore, men generelt er jeg også imod fredning af trøjer, måske fordi det er en amerikansk ting, og jeg ikke ligefrem er pro-USA, men nok mest fordi et nummer kan skabe en myte, ligesom nr. 7 gør hos os, og nr. 10 gør i f.eks. Argentina og Brasilien grundet Maradona og Pele. Som Baunie også nævner, hvis man skulle frede en trøje, hver gang en stor spiller har trukket sig tilbage, så ender vi til sidst med de der åndsvage amerikanske trøjenumre som nr. 80, 93 osv.
Tror det er svært at forestille sig det bliver virkelighed..
Synes man måske skal frede et nummer i kortere tid, men ellers er jeg lidt imod det..
Synes absolut ikke, man ska frede et nummer - for så kunne man have fredet mage numre:)
Og man skal jo huske på, at det er en stor ære, at bære nr. 7 i United - det må vel være en barnedrøm for alle, stort set..
Synes, det er en bedre måde at ære tidligere spillere på, ved at lade deres trøje gå i "arv" til en ny verdensklassespiller.
Jeg er meget ked af at Rafael har fået trøje nr. 21, for den skulle simpelthen have forladt klubben sammen med Henning Berg (selvom jeg dog aldrig vil glemme hans redning mod Inter i kvartfinalen).
men så havde vi aldrig vundet over liverpool, chelsea... eller gået videre i fa cuppen! ta' den henrik :D
Manchester United har i mange år gået under filosofien "will never die", så derfor tror jeg ikke det vil blive aktuelt i Manchester United.
Der var dog snak om det, da Eric Cantona stoppede karrieren. Men det var vist mest på supporter-niveau.
Modsat Baunie, så har jeg dog medfølelse for Manchester Citys beslutning om at frede Marc-vivien Foes nummer. Det var tragisk at se denne spiller miste livet på live tv. Forfærdeligt..
morten k
18-03-2009, 21:03
Ikke sagt at vi ikke får en spiller af Ronaldos kaliber, men forsætter han mange år som han har gjort tidligere, bliver det svært for en kommende 7'er.
Altsååå.. Hvorfor skulle vi lige stoppe efter ham? Når mindst 3 af hans forgængere med det nummer var endnu bedre spillere? Det ville næsten være en hån imod dem at sige "NU tager vi det ud".
Nr. 7 i United er en saga der altid vil blive skrevet på og altid skal skrives på.
Jeg er som de fleste af jer andre også imod fredning af et nummer, men kun i helt ekstreme tilfælde, synes jeg det er passende, som f.eks Maldini og Vivien Foe..
Hvis det nogensinde skulle ske i United, så tror jeg det bliver Giggs' nr. 11...... det ville også være fedt, hvis han så også har vundet 11 PL-titler til den tid ;D
ChristianR
18-03-2009, 21:31
Jeg er helt enig i, at det ikke er noget, vi skal bevæge os ud i.
Jeg kan sagtens se, at det er en fantastisk symbolsk anerkendelse af en spiller at frede dennes nummer.
Det er dog fodbold, vi spiller. Der er jeg nok lidt gammeldags og ser helst, at man så vidt muligt søger mod, at start 11'eren består af numrene 1-11.
I diverse sportsgrene i USA er det noget nemmere, at reservere et nummer. Har man haft verdens suverænt bedste basketballspiller i Michael Jordan i en årrække, så giver det for mig god mening at ære den spiller ved at frede hans nummer.
Det lader sig simpelthen bare ikke gøre i europæisk fodbold og slet ikke i Manchester United. Som nogen er inde på kunne Nr 1 så ryge, da Schmeichel var verdens bedste. 7'eren kunne ryge til et hav af spillere, 11'eren kunne ryge til Giggs osv.
Så jo mindre en spiller dør, eller der sker noget helt ekstremt ekseptionelt skal vi droppe den ide:)
Manchester United har i mange år gået under filosofien "will never die", så derfor tror jeg ikke det vil blive aktuelt i Manchester United.
Der var dog snak om det, da Eric Cantona stoppede karrieren. Men det var vist mest på supporter-niveau.
Modsat Baunie, så har jeg dog medfølelse for Manchester Citys beslutning om at frede Marc-vivien Foes nummer. Det var tragisk at se denne spiller miste livet på live tv. Forfærdeligt..
Så misforstår du mig. Jeg mener, at det kun er i et sådant tilfælde, at man skal frede et trøjenummer.
Fletcherfan
18-03-2009, 23:42
Jeg kan sagtens se, at det er en fantastisk symbolsk anerkendelse af en spiller at frede dennes nummer.
Det er dog fodbold, vi spiller. Der er jeg nok lidt gammeldags og ser helst, at man så vidt muligt søger mod, at start 11'eren består af numrene 1-11.
I diverse sportsgrene i USA er det noget nemmere, at reservere et nummer. Har man haft verdens suverænt bedste basketballspiller i Michael Jordan i en årrække, så giver det for mig god mening at ære den spiller ved at frede hans nummer.
Det lader sig simpelthen bare ikke gøre i europæisk fodbold og slet ikke i Manchester United. Som nogen er inde på kunne Nr 1 så ryge, da Schmeichel var verdens bedste. 7'eren kunne ryge til et hav af spillere, 11'eren kunne ryge til Giggs osv.
Så jo mindre en spiller dør, eller der sker noget helt ekstremt ekseptionelt skal vi droppe den ide:)
Hvis jeg ikke tager helt fejl, og det kan godt være, så var trøje nr. 21 reserveret til Jimmy Davis døde selvm han var udlejet... Han var vist nok også udlejet i 3 eller 6 mdr. og ikke i en hel sæson... Skal den så fredes???
Jeg kan forstå, at City gør det til ære for Foe, men Argentina bruger ikke nr. 10 og AC Milan bruger ikke nr. 6 osv... Det synes jeg også er lidt tåbeligt, måske også fordi jeg ligesom dig er lidt gammeldags... Det er gået for meget i det kommercielle med at frede numre...
ChristianR
19-03-2009, 07:45
Hvis jeg ikke tager helt fejl, og det kan godt være, så var trøje nr. 21 reserveret til Jimmy Davis døde selvm han var udlejet... Han var vist nok også udlejet i 3 eller 6 mdr. og ikke i en hel sæson... Skal den så fredes???
Jeg sagde jo ikke, at et trøjenummer automatisk skal reserveres, såfremt en eller anden spiller dør.
Jeg siger, at der nok skal et dødsfald til, før vi overhovedet bør overveje det. Vi skal ikke reservere numre for legender, for så ville vi ikke have flere numre tilbage.
timberunited
19-03-2009, 08:33
Du har glemt Coppell, Hald! Og hvorfor hulen skal et nr fredes? :confused: Schmeichel var verdens bedste mellem stængerne, skal nr 1 fredes så? Hvad med nr 11?
Vi ser jo mange numre på trøjer 23, 32, 20 og 24 mm. Altsammen spillere - der gør en forskel, når de er inde og som indimellem næsten får siddesår på bænkene. Nummer 1-11 er næsten hellige numre - som vel tilhører klubben altid. Men har nogen fortjent den, så er det Ryan Giggs, der har haft en fantastisk karriere - vel at mærke uden skandaler.
Med hensyn til Schmikes, er jeg en stor fan. Men jeg mener, at han næsten er blevet slået af Van der Sar. Og det ville han i al fald have været, vi havde tilknyttet ham første gang, Ferguson ville have ham. Var det ikke allerede lige der imellem 2000/2002? :confused: På den måde havde vi sluppet for meget elendighed på målmandsposten. Selvom jeg altid vil synes, at Howard gjorde og gør det fantastisk. Især når man tager hans Tourettes-tilstand med i betragtning. Så nummer 1 - hvem skulle vi lige give den til: Gary Bailey? Og Schmeichel bøjer sig jo også for Van der Sar. Derudover er der jo de navne, som Glory... nævner, og som jeg må erkende, at jeg ikke har nærstuderet i rammen.
Det kunne dog godt være, at nogle numre skulle tages ud. Dog ikke nummer 12 - altså publikum. For selvom der 333 millioner, der bekender sig til United. Så er der lige for stille på stadion, synes jeg. Der var lange pause i opbakningen mod Liverpool. Lad os håbe opbakningen bliver større sidst på sæsonen. Ellers fortjener vi heller ikke det hold, vi har. :devill:
United har også haft en spiller der døde "i ringen". En Thomas Blackstock tilbage i 1907. Han døde efter at have headet til bolden. Sikkert en hjerneblødning. Han spillede med nummer 3. Skulle det nummer så også være "fredet"?
Jeg kan forstå, at City gør det til ære for Foe, men Argentina bruger ikke nr. 10 og AC Milan bruger ikke nr. 6 osv... Det synes jeg også er lidt tåbeligt, måske også fordi jeg ligesom dig er lidt gammeldags... Det er gået for meget i det kommercielle med at frede numre...
That follows on from United's FA Cup triumph last season, which featured a moving tribute to Jimmy as the entire squad donned 'Davis 36' shirts as they collected the trophy.
Hvis du spørger mig er ovenstående en større gestus end at "frede" et nummer.
SantasLittleHelper
19-03-2009, 10:04
Jeg sagde jo ikke, at et trøjenummer automatisk skal reserveres, såfremt en eller anden spiller dør.
Jeg siger, at der nok skal et dødsfald til, før vi overhovedet bør overveje det. Vi skal ikke reservere numre for legender, for så ville vi ikke have flere numre tilbage.
Tror du 7'eren var trukket tilbage hvis Ronaldo var død i tunnellen? 7'eren har bare en så lang og ufattelig karismatisk sentimental værdi for klubben, men hvis det havde kostet ham livet tror jeg ikke der er nogen der ville spille i den, selvom det kun er et nummer. Jeg tror ikke den ville være trukket tilbage, men jeg tror ikke den ville være blevet brugt i en 5 års tid eller noget - ganske enkelt af respekt. Da jeg var mindre mente jeg også, at numrene 1, 7, 11 og 16 skulle trækkes tilbage når de respektive spillere stoppede, fordi det netop havde en stor sentimental værdi, men den holdning blegnet lidt som årene er gået. Hvem siger, at en ung spiller ikke ville blive enormt inspireret af, at spille i det nummer som han havde set sit idol bære? At netop dette er giver en større form for ansvarsfølelse og et større incitament til at gå ud og give den en ekstra skalle for at hædre Keane, Bruce, Hughes, eller Cantona? Jeg tror da i hvert fald at 16'eren har hjulpet Carrick ret meget pga dens værdi.
Det er i hvert fald en interessant tanke, og jeg kan sikkert rante om det for evigt.. Hvem tror i overtager 11'eren når Giggs stopper? Young? Welbeck? Ribery? Andre?
United DK
19-03-2009, 14:16
Med hensyn til Schmikes, er jeg en stor fan. Men jeg mener, at han næsten er blevet slået af Van der Sar. Og det ville han i al fald have været, vi havde tilknyttet ham første gang, Ferguson ville have ham. Var det ikke allerede lige der imellem 2000/2002? :confused: På den måde havde vi sluppet for meget elendighed på målmandsposten. Selvom jeg altid vil synes, at Howard gjorde og gør det fantastisk. Især når man tager hans Tourettes-tilstand med i betragtning. Så nummer 1 - hvem skulle vi lige give den til: Gary Bailey? Og Schmeichel bøjer sig jo også for Van der Sar. Derudover er der jo de navne, som Glory... nævner, og som jeg må erkende, at jeg ikke har nærstuderet i rammen.
Alt respekt for VDS, men han er kun nr. 2 i min bog. Jeg ved hvem Gary Bailey og Alex Stepney er, men jeg har ikke set dem live, jeg ved kun at Bailey stod i en uduelig tid for klubben, mens Stepney var på mål under vores gode periode i slutningen af 60'erne, men hvis jeg skal vurdere udfra hvad jeg har set (1995-), så er jeg ikke i tvivl om, at Schmeichel er den bedste, og selvom jeg ikke har set alle Uniteds målmænd gennem tiden, så vil jeg vove den påstand, at han er den bedste i klubbens historie, og måske i fodboldens historie. Forskellen på VDS og Schmeichel er, at Schmeichel reddede mange point hjem, hvor VDS er mere beskyttet af et bundsolidt forsvar, og jeg kan også kun mindes en mirakel redning på Anfield for et par år siden, ellers har jeg svært ved at huske de store redninger fra VDS' side, hvorimod Schmeichel jo lavede en del gennem sine 8 år i klubben. Man siger at Cantona var manden bag vores genopstandelse, men Schmeichel havde bestemt også sin andel i det.
United DK
19-03-2009, 14:22
Hvem tror i overtager 11'eren når Giggs stopper? Young? Welbeck? Ribery? Andre?
Det nye venstrekantstalent fra akademiet som bryder igennem, når Giggs stopper.
Måske lidt for romantisk, men hvad fanden? :D
Glory Man United
19-03-2009, 14:46
Hvem tror i overtager 11'eren når Giggs stopper? Young? Welbeck? Ribery? Andre?
Dong gør et uventet comeback og napper den....
timberunited
19-03-2009, 15:12
(...) Forskellen på VDS og Schmeichel er, at Schmeichel reddede mange point hjem, hvor VDS er mere beskyttet af et bundsolidt forsvar...
Van der Sar har en titel som Peter den store aldrig får. Men du har måske ret, hvis du tager hele æraen og pointhøsten med i betragtning. Det er dog en meget svær diskussion. Jeg tager dog også det forbehold, at VDS skulle have haft et par år mere. Hvis han havde afløst Schmeichel, havde vores pokalskab helt sikkert set endnu bedre ud. Men han kan stadig nå at vinde CL to gange endnu. ;)
Det er desuagtet meget svært at tage en enkelt spiller ud og sige, at lige han fortjener at få trøjen fredet for evigt. Jeg vil dog gerne fastholde, at Giggs fortjener mere hæder end Cantona. Og det er ikke fordi, jeg har noget mod The King (min søn er fx opkaldt efter ham).
I øvrigt betyder Giggs' fornavn faktisk "konge". Ryan Giggs har haft en karriere uden væsentlige karantæner, ballade, transfercirkuser osv. Og det er også vigtigt. Som Ferguson siger, så er han en rigtig god rollemodel. Tja. Og så har han været en særdeles velfungerende del af flere af United's storhold. :devill:
Der er stadig et godt stykke op for Ronaldo. Men kan han overgå Giggs i betydning, den dag han lægger op, så har han selvfølgelig fortjent en 7'eren. Det er vi dog nogle stykker, der gerne vil se først. :devill:
Glory Man United
19-03-2009, 15:20
Van der Sar har en titel som Peter den store aldrig får.
....hvilken tænker du på?
SantasLittleHelper
19-03-2009, 15:21
Van der Sar har en titel som Peter den store aldrig får. Hvilken er det? Mig bekendt har Schmeichel vundet stort set alt undtaget et verdensmesterskab.
Cristian9000
19-03-2009, 16:20
Eneste "titel" vds har som smikes ikke har, er rekorden for ikke at lukke mål ind i 1300 minutter (eller hvor mange min. det nu var ) og VM for klubhold. Men den tæller folk alligevel ikke som noget..
Schmeichel:
Masser af PL pokaler
FA CUP
CL 1999
EM med Danmark
Verdens bedste målmand
Van der Sar:
2 PL
CL 2008
EM Bronze med Holland
+ en del titler med Juve
ChristianR
19-03-2009, 16:32
United har også haft en spiller der døde "i ringen". En Thomas Blackstock tilbage i 1907. Han døde efter at have headet til bolden. Sikkert en hjerneblødning. Han spillede med nummer 3. Skulle det nummer så også være "fredet"?
Læs hvad jeg skriver i indlægget efter det, du quoter.
Don Kafai
19-03-2009, 17:36
Men man kan vel finde på andre måder at hylde en spiller på, udover at frede et trøjenummer.
Jeg tænker at det kunne være fedt, hvis et navn som fx Giggs, blev navnet på vores nye endetribune eller lign :D
Ved godt at der er kommercielle blokeringer for mange af disse ideer, men synes man hellere skal tænke i disse baner, fremfor at blokere trøjenumre, der står i vejen på den rent praktiske måde.
Fatter ikke, hvorfor et trøjenummer skal fredes, fordi klubben har købt eller udviklet en god spiller, der har gjort det godt i en årrække. Hvis Ronaldos nr. 7 skulle fredes, hvorfor skulle Giggs`nr. 11, Scholes`nr. 18 eller Keanes nr. 16 så ikke fredes? De er da om nogen nærmere et symbol for United, end Ronaldo er det. Vi har aldrig været i tvivl om, hvilken klub disse 3 legender vil spille for.
timberunited
23-03-2009, 08:19
Hvilken er det? Mig bekendt har Schmeichel vundet stort set alt undtaget et verdensmesterskab.
Men jeg har taget karbad i en kraftig lykkepilleopløsning grundet de to sidste kampe. :lolol:
Nu er TIMBER dog tilbage igen, og du har helt ret: Peter den store har ikke vundet verdensmesterskabet. Vel at mærke - hverken det for landshold eller klubhold. Der var han desværre taget på "badeferie" i Sporting.
Det og så skiftet til Shitty er små mangler i en ellers fremragende karriere. :mad:
Værste forslag nogensinde. Jeg er generelt imod at pensionerer trøjenumre, og da især fordi en illoyal spiller har haft det nummer. Syveren er en institution i United som mange har understreget det før mig. Det eneste jeg har oplevet er bare i nærheden af at være tilforladeligt er fredningen af nummer 12 til fansene i Feyernoord (Tror jeg det er, skyd mig hvis ikke).
Og så et forslag om at frede syveren pga. Ronaldo. Aldrig i livet, aldrig i livet om Ronaldo skal fejres for sin udåd!!!
SantasLittleHelper
23-03-2009, 10:54
Han bliver jo netop ikke fejret for sin "udåd" hvis det er tilfældet, men fejret for at vi erkender at han sandsynligvis er den bedste fodboldsspiller vi nogensinde har haft. Desuden er det jo ikke kun Ronaldo der vil blive hyldet ved det, men en lang række legender i United. Så at den ikke skal fredes pga Ronaldo er sgu for tyndt.
Indlægget skal ikke ses som et udtryk for at jeg har ændret holdning, men i en debat som denne er det bare vigtigt se tingene i et lidt større perspektiv end at man "bare" hylder den person der bærer trøjen pt. Jeg er sikker på, at der er rigtig mange der mener, at det vil være et godt punktum at sætte for den legendariske 7'er med den bedste af dem alle. At han så måske ikke er den bedste af dem alle om 5 eller 10 år er så et vigtigt argument for os der ikke mener at den skal fredes, for hvem havde troet at vi fik en bedre 7'er efter Best? Efter Robson? Efter Cantona? Efter Beckham?
Jeg kunne sikkert blive ved med at diskutere med mig selv rigtig længe, men jeg vil nok nå frem til at 7'eren ikke bør fredes :)
Hvis man freder trøjen efter den seneste spiller, vil det jo ganske åbenlyst fremstå som en fredning af "Ronaldos nummer". Derfor mener jeg det vil være forkert. Fredningen skal ske pga. af dygtighed men frem for alt loyalitet. Sidstnævnte har Ronaldo ikke kendskab til!
Selvom det er et udtryk for alle syvere så vil jeg ikke mene man kan vælge et nummer hvor der er brodne kar imellem (læs. Ronaldo).
SantasLittleHelper
23-03-2009, 12:15
Det lyder godt nok som om du stadig er lidt pigesur over hvad der skete i sommers. Ronaldo har trods alt spillet længe for os på trods af at han har været skadet, han er blevet i klubben på trods af at han har haft op til flere tilbud fra en mere attraktiv klub fra hans synspunkt. Det er da loyalitet der vil noget. Hvis man til gengæld begynder at se skævt til en spiller eller en person fordi han har haft en anden sociokulturel baggrund end en selv - ja, så skulle man måske begynde at kigge indad i stedet og spørge sig om det i virkeligheden ikke er en selv der mangler lidt forståelse, eller at man måske selv er illoyal.. Jeg ved godt at det måske er en lidt provokerende tankegang, men det er alligevel mig i en nøddeskal :)
EDIT:
Jeg er i øvrigt ikke enig i, at det vil være en fredning af Ronaldo's nummer, men en erkendelse af at man nok ikke får bedre spillere i den trøje. Det vil lige så vel være at hylde alle de fantastiske spillere som har haft den gennem tiden.
Det er ikke det mindste loyalt at offentligt bekendtgøre at man hellere vil spille et andet sted end der hvor man er. Desuden var det klubbens beslutning, og ikke Ronaldos, at beholde ham på Old Trafford, i stedet for at score kassen og finde en bedre erstatning. Han spillede to rigtig gode sæsoner, og det gør ham ikke til en legende.
ChristianR
23-03-2009, 18:17
Arr SLH. Nu bliver det sq for abstrakt.
Hvis "Nr 7" skulle fredes efter Ronaldo stopper sin karriere/flytter til Madrid til sommer eller til City om 2 sæsoner, så vil det unægteligt ligne, at man ærer Ronaldo ved at frede "hans" nummer.
Der er sq ikke meget respekt for Cantona, Becks, Robsom osv. ved at trække nummer 7 ud af handlen efter et Ronaldostop. Fordi Ronaldo af de spillere er den eneste, der er blevet kåret til "Verdens bedste fodboldspiller" og muligvis har haft et større fodboldmæssigt talent, gør det ham ikke mere værdig til at få tilkendt den ære, som det unægteligt vil være at være den sidste, som får lov at børe 7'eren i Manchester United.
Om han skulle have den, hvis han var død i tunnellen er et meget hypotetisk spørgsmål, som jeg har svært ved at sige nej til.
Det ville trods alt være en spiller, der med hans enorme indflydelse skrev historie sidste sæson (og måske denne) ved at hive CL-sejr, PL-sejr og VM for klubhold hjem. Hvis han midt i det hele skulle rives tragisk fra os, så ville jeg nok overveje en sådan gestus.
Det ville jeg i øvrigt nok også med resten af førsteholdet. Der kunne bare smøres ekstratygt med argumenter på netop Ronaldo.
morten k
23-03-2009, 18:22
Jeg er sikker på, at der er rigtig mange der mener, at det vil være et godt punktum at sætte for den legendariske 7'er med den bedste af dem alle.
Så skulle det have været gjort dengang.
Ronaldo når ikke hverken Best, Robson eller Cantona til sokkeholderne.
Og hvad sker der lige for al den snak om den verdensmesterskabstitel? Der er jo ingen der anser det for noget som helst, bortset fra det sjove i at smide titlen rundt, fordi den samtidig lige falder sammen med et mesterskab og en CL sejr.
Der er tre vigtige turneringer der batter. Mesterskab, CL og FA Cup. De andre er bare pynt, som man stort set kun tæller med hvis man har vundet mesterskabet.
SantasLittleHelper
23-03-2009, 22:40
Så skulle det have været gjort dengang.
Ronaldo når ikke hverken Best, Robson eller Cantona til sokkeholderne. Det er jeg så ikke enig i. Ronaldo opnår måske aldrig samme legendestatus, men han er en bedre fodboldsspiller end nogle af dem der er nævnt der. Med det forbehold, at jeg ikke har set nok til Best for at vurdere ham.
Arr SLH. Nu bliver det sq for abstrakt.
Hvis "Nr 7" skulle fredes efter Ronaldo stopper sin karriere/flytter til Madrid til sommer eller til City om 2 sæsoner, så vil det unægteligt ligne, at man ærer Ronaldo ved at frede "hans" nummer.
Der er sq ikke meget respekt for Cantona, Becks, Robsom osv. ved at trække nummer 7 ud af handlen efter et Ronaldostop. Fordi Ronaldo af de spillere er den eneste, der er blevet kåret til "Verdens bedste fodboldspiller" og muligvis har haft et større fodboldmæssigt talent, gør det ham ikke mere værdig til at få tilkendt den ære, som det unægteligt vil være at være den sidste, som får lov at børe 7'eren i Manchester United.. Det kan godt være, at Ronaldo vil være den altoverskyggende fodboldsspiller, men 7'eren ville stadig være husket for Cantonas personlighed, Robsons indflydelse, Bests og Beckhams starquality, osv. Det er jo det vi husker den for i dag, ikke? Hvorfor skulle det ændre sig? Jeg mener bare at der skal nogle andre argumenter til før man definitivt bør feje forslaget af bordet, end at det er fordi Ronaldo spiller i den. At den har en kæmpe symbolværdi for den spiller der skal bære den efter Ronaldo og for samtlige små purker der drømmer om at spille i den vil derimod være et meget stærkt og holdbart argument, IMO. Hvad hvis situationen bød, at Cantona vendte tilbage som manager for United. Bør man så trække den tilbage mens han sidder i sædet? Det er en interessant tanke, som man godt kunne tænke lidt over symbolværdien i. Jeg er dog enig i, at det begynder at blive lidt abstrakt, men bare vent, det bliver nok værre endnu ;)
Det er ikke det mindste loyalt at offentligt bekendtgøre at man hellere vil spille et andet sted end der hvor man er. Desuden var det klubbens beslutning, og ikke Ronaldos, at beholde ham på Old Trafford, i stedet for at score kassen og finde en bedre erstatning. Han spillede to rigtig gode sæsoner, og det gør ham ikke til en legende.
Arh, det er vist ikke rigtigt. Når du nu tydeligvis læser så mange aviser, må du også kunne kende skidt fra kanel og du må samtidigt have læst at det var en fælles beslutning mellem Ronaldo og Ferguson.. Samtidigt har Ronaldo gentagne gange fortalt, at han bliver i United. Jeg mener ikke det er illoyalt at erkende, at man har givet alt hvad man har at give, og at man aldrig vil kunne leve op til sådanne forventninger igen, og grundet ens egne ambitioner både som person og som fodboldsspiller vil man gerne prøve at se om man kan udfylde disse ambitioner og prøve kræfter med en anden liga. Havde dit første postulat været sandt, ville samtlige danske udlandsprofessionelle jo være nogle illoyale svin. Der er sgu ikke noget galt i at være ærlig og indrømme, at man gerne vil spille i sin yndlingsklub. Hvis du selv spillede i Liverpool, ville du vel også danse på bordet hvis United meldte sig som interesseret, ikke? Roy Keane sagde ganske vist, at hvis man ikke ville spille i Manchester United burde man få en mentalundersøgelse, men jeg tror heller ikke på, at Ronaldo ikke vil spille for United - for det gør han jo.
Don Kafai
23-03-2009, 23:35
Hele den der snak med klubkærlighed ved jeg ikke om jeg tror på. Jeg tror der er folk, der har klubber de brænder at spille for, og i ny og næ hænder det, at de sportslige ambitioner rammer hjertet, men langt de fleste gange tilpasser man sig omstændighederne.
Spillere som Ryan Giggs, Gary Neville osv er muligvis United-fans hele vejen til hjertet, men hvis United havde været uden succes i 90'erne, så var de nok skredet til Arsenal, Chelsea osv. Og havde Everton haft Uniteds succes de sidste 15 år, så havde Rooney ikke skiftet til United, det er utopi at tro andet.
Det sker at den klub man elsker overalt, matcher ambitioner, økonomi, geografi og alle de andre faktorer der spiller ind udover klubkærlighed.
At bruge imod Ronaldo at han ikke er klubmand er muligvis rigtigt, men ret irrelevant. For mit vedkommende må han blive her så længe han vil, hvis han præsterer på banen. Det eneste han skal gøre noget ved, er hans approach til pressen. Naive United-fans som mig tror på det vi læser, og hans drøm om at spille for Real Madrid, må han gerne holde for sig selv.
Men det er egentlig også det eneste der generer mig i den sag.
Den hjemme eller den ude?
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.