Se fuld version : Barcelona fans
Jeg har intet forhold til Barcelona. Jeg er sådan set ligeglad med klubben og holdet, men dette her er for pinligt af deres fans, syntes jeg...
http://www.elbarca.dk/nyhedmaj32-07.htm
Første demonstration med de hvide lommetørklæder under Laporta (14. maj)
Allerede søndag formiddag, da Barças spillere ankom til Camp Nou, blev de ledsaget af piften fra vrede tilhængere, da de stod ud af bussen. I forbindelse med selve opgøret imod Betis, startede pibekoncerten halvanden time før startfløjtet.
Víctor Valdés og Albert Jorquera var de første til at smage mosten, da de inden de øvrige spillere kom ud for at varme op. Men da de andre dukkede op ved tunnelen, fortsatte publikums protester. Nogle fans klappede af holdet, men det lod sig ikke høre i pibekoncerten. Da de gik tilbage til omklædningsrummet for at forberede sig til kampen, gentog det sig. Men det værste var endnu i vente.
Med hymnen som baggrundsmusik og spillerne på banen, piftede størsteparten af publikum af Rijkaard og man så de første spredte hvide lommetørklæder. Bag den sydlige ende kunne man sågar se et stort banner med indskriften ‘Verguenza (Skammeligt)’. Pibekoncerten fortsatte da kampen startede, også mens Barças holdopstilling blev bekendtgjort over højtalerne.
Da forspillet var overstået og kampen i gang, besluttede publikum sig til at opildne holdet. Ronaldinho blev dog ledsaget af pibeprotester, da han første gang berørte bolden. Det stoppede dog, da han scorede på straffespark. Efter Samuel Eto’os fremragende saksespark hyldede Camp Nou atter de blårøde og værdsatte det gode spil der blev udvist. Således hørte man i pausen ikke piften.
Men spillet i anden halvleg behagede igen ikke folket, og Ronaldinho måtte gå fra banen til en gevaldig pibekoncert. Dog havde Samuel Eto’o på dette tidspunkt publikum med sig grundet sin konstante udholdenhed foran mål.
Isidoros chance i 86. minut satte Barça publikummet på prøve, og da bomben eksploderede ved Sobis scoring, blev der atter piftet gevaldigt.
Før slutfløjtet var der ingen tvivl i sindet hos de blårøde om, at de måtte vise mishag ved at finde de hvide lommetørklæder frem og vise Rijkaard og hans mænd at man ikke kunne klare mere.
Opgøret i går var første gang under Laporta at der blev protesteret med hvide lommetørklæder. Selv kunne præsidenten godt have brugt et, da han måtte tørre sveden af panden ved afslutningen.
“Der er fire kampe tilbage, og hver og en bliver meget vanskelig. Jeg ser det som vanskeligt at Real Madrid vinder de fire. Hvert opgør er en finale der skal vindes, og dette er vores hensigt for senere at afvente hvad Real Madrid gør”, lød det fra Carles Puyol efter kampen. ”Vi vil kæmpe. Vi er sårede og vrede. Men vi kan lide at man tror på holdet”.
Det er typisk spansk. Holdet ligger godt til i kampen om mesterskabet, alligevel er de ikke tilfredse. Ja, deres nederlag til Getafe var skidt, men alle hold har dårlige kampe..
Det er sku for plat sådan noget. Og det er ikke sådan ægte fans ville reagere.
United DK
16-05-2007, 10:50
Barcelona, Real Madrid og Valencia har nogen teaterfans, som kun kommer på stadion for at blive underholdt, og bliver de ikke det, så pifter de af deres hold.
Generelt er det de mindre hold i Spanien, som har de mest loyale fans, hold som Sevilla, Ath. Bilbao, Atl. Madrid osv.
Og folk siger Uniteds fans er medløbere...
Hvis stemningen var sådan der omkring Man Utd, ville jeg godt nok have en dårlig smag i munden..
Men hvis de ikk forstår at værdsætte deres stjerner, så må de da gerne skifte til Man Utd og blive værdsat der
Jeg ved ikke, om man kan konkludere, at Barcas fans er medløbere ud fra den hændelse. Jeg ser det mere som et udtryk for deres utilfredshed med Barcaspillernes indstilling og indsats. Det er vel en måde at sige "Tag jer sammen og yd jeres optimale". Når Barcaspillerne så i glimt viste deres optimale, blev det også fortjent bifaldet.
Flax_Generous
16-05-2007, 16:35
Barca-fans (og spanske fans i det hele taget) har en lidt anden måde at bakke deres hold op på end vi er vant til i engelsk (og dansk) fodbold. Det skal ikke direkte tages som udtryk for, at de skammer sig over holdet og ikke er loyale, men snarere, at de mener, at det er mere konstruktivt og fornuftigt at pifte af holdet end at synge opmuntrende sange og lignende. Sådan tror jeg i hvert fald, at det hænger sammen. Jeg er ikke enig med dem i, at det er tilfældet. Faktisk tror jeg, at det kan have en direkte kontraproduktiv effekt. Det motiverer i hvert fald næppe spillere som Ronaldinho og Deco, at deres egne fans pifter af dem. De er jo i den grad spillere, der skal være i godt humør for virkelig at levere deres bedste.
Derudover så ville jeg dog nok også være utilfreds (dog ville jeg aldrig vifte med hvide flag og pifte af spillerne), hvis jeg var die-hard Barca-fan. Det er jo det på papiret bedste hold i Europa og de spiller mildt sagt elendigt. Det er uinspireret og helt uden hjerte. Det minder mest om Brasilien under VM. Sløset, langsomt og slet, slet ikke i det niveau man retteligt kunne forvente af så store navne. De har jo trods alt navne som Messi, Eto'o, Ronaldinho, Xavi, Deco, Iniesta, Zambrotta og et hav af andre dygtige offensive spillere på lønningslisten. Det er skuffende. Det virker slet ikke som om Rijkaard formår at sætte sine spillere op og tackle modgang - det burde ellers være en dygtig managers primære opgave.
Det er jo det på papiret bedste hold i Europa
pfft! De har da ikke Darren Fletcher! :devill:
Smaakage
16-05-2007, 23:18
Jeg ved ikke, om man kan konkludere, at Barcas fans er medløbere ud fra den hændelse. Jeg ser det mere som et udtryk for deres utilfredshed med Barcaspillernes indstilling og indsats. Det er vel en måde at sige "Tag jer sammen og yd jeres optimale". Når Barcaspillerne så i glimt viste deres optimale, blev det også fortjent bifaldet.
At et hold er med i toppen efter en sæson, og stadig kan vinde ligaen, er da ikke skidt. Og at blive piftet på banen og hele vejen igennem er da absolut ikke noget der hjælper spillerne. Jeg ville da i hvert fald have svært ved at koncentrerer mig om bolden og ikke om at lave fejl.
Elendigt af fansene. Selv i modgang bør man støtte holdet, da det er det eneste der får dem op igen.
Flax_Generous
17-05-2007, 01:10
pfft! De har da ikke Darren Fletcher! :devill:
I stand corrected! :D
Derudover og helt seriøst så tror jeg faktisk, at de godt kunne bruge en Fletcher i topform. Hvem har de ellers til den position? Motta? Edmilson? Ringe...
Flax_Generous
17-05-2007, 01:16
At et hold er med i toppen efter en sæson, og stadig kan vinde ligaen, er da ikke skidt. Og at blive piftet på banen og hele vejen igennem er da absolut ikke noget der hjælper spillerne. Jeg ville da i hvert fald have svært ved at koncentrerer mig om bolden og ikke om at lave fejl.
Elendigt af fansene. Selv i modgang bør man støtte holdet, da det er det eneste der får dem op igen.
Jeg tror, at de fleste spillere har det sådan. Nogle vil måske blive ekstra opsat af det (typer som Eto'o og Ronaldo, der mildest talt virker afsindig perfektionistiske og skøre hvad angår det at spille fodbold), men de fleste ville føle et unødigt pres. Når det derudover er en så vigtig kamp med så meget på spil, så kan det virke meget, meget hæmmende på spillet. Det tror jeg i hvert fald. Jeg ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed, men jeg har virkelig svært ved at tro på, at det hjælper spillerne på banen. Men jeg tror faktisk, at mange spanske fans er af den overbevisning.
Og så er det selvfølgelig også en måde at komme af med nogle frustrationer på. Dem må der være mange af i Barcelona for tiden. Det er den spanske metode. Den engelske er at tæve modstanderens fans. ;)
Jeg har ikke vurderet, hvorvidt det er positivt eller negativt, at Barcas fans pifter af deres tilskuere. Jeg har udelukkende konkluderet, at det ikke er ensbetydende med, at de er medløbsfans, og jeg har derudover givet et bud på, hvorfor de pifter.
Don Kafai
28-05-2007, 18:09
Det er klart at Barca fansenes loyalitet bliver for alvor testet i disse tider.
Jeg synes det er fedt fansene viser hvordan de har det. Hvorfor kan situationen ikke tolkes som at de elsker klubben så højt at de er oprørte over det går holdet dårligt?
Herhjemme har vi da haft ekspempler på det samme, fx Brøndbys spillerbus bliver smadret osv.
Det har intet med loyalitet at gøre, men at fansene udtrykker deres følelser offenligt, og det synes jeg er positivt.
Lorensen
28-05-2007, 18:19
Det er virkelig lavt af Barca fansene, og man burde støtte sit hold, selv i modvind.
Når det så er sagt, piftede Manchester United fans da også af spillerne sidste år før en kamp, da spillerne kom ud af bussen. Kan desværre ikke huske kampen, men bed bare mærke i at Rio gik og smilede lidt underligt da pifteriet begyndte. !
Hvis man tydeligt kan mærke at spillerne under kampen spiller uden gejst eller ukoncentreret, men bare tuller rundt så kan det hjælpe lidt at fansne presser lidt på med pifteri som fx når Real Madrid kommer bagud 3-1 på hjemmebane..
Men det er ligeså vigtigt at fansne så også bakker op når spillerne kæmper røven ud af bukserne for at hente en sejr hjem osv..
Og jeg synes ikke at Barcelona spillerne har fortjent at blive skidt behandlet.. Det skulle da lige være Eto'o pga hans evige åndssvage udtalelser som slet ikke hjælper klubben, ikke for hans indsats på banen..
Det er virkelig lavt af Barca fansene, og man burde støtte sit hold, selv i modvind.
Når det så er sagt, piftede Manchester United fans da også af spillerne sidste år før en kamp, da spillerne kom ud af bussen. Kan desværre ikke huske kampen, men bed bare mærke i at Rio gik og smilede lidt underligt da pifteriet begyndte. !
Jeg mener det var mod Benfica.
Vi fik også en noget sørgelig fjerdeplads i Champions League gruppespillet.
Ja, den fortjente de fandme også en røvfuld for! Det er bare ikke godt nok når vi snakker om Manchester United..
Don Kafai
29-05-2007, 13:08
Der er intet galt i at tabe kampe hvor man ved man ikke er bedre. Men der er intet værre end at se en opgivende indstiling fra ens spillere når man som tilskuer har betalt dyre summer til sæsonkort og billetter osv. Barcas indsats mod Betis fortjente en reaktion, og det er ikke fordi det "ikke er iorden" at smide point, men fordi den indstilling spillerne leverede var ualmindelig ringe.
fx Brøndbys spillerbus bliver smadret osv.
Det har intet med loyalitet at gøre, men at fansene udtrykker deres følelser offenligt, og det synes jeg er positivt.
Hmm, hvordan kan du mene det er positivt at en flok idioter smadrer en bus, blot fordi deres hold taber.?? Det har intet med en ægte fan at gøre, i hver fald ikke i min verden.
Der skal være plads til at vise følelser, men det gør man altså ikke ved at smadre busser, sæder, stadion inventar osv osv..
jeg synes det er forkert af barcas fans at reagere som de gør.. hvis nu de lå nummer fire og havde haft en forfærdelig sæson havde jeg udemærket forstået hvis de ville udtrykke deres utilfredshed.. jeg synes også det var i orden nogle united fans piftede sidste år for vi var pivringe og det var ikke godt nok..
men barca ligger trods alt stadig i en god position i den spanske liga (real har zaragoza ude i week) og jeg kan ikke se hvordan det skal hjælpe barca at deres fans pifter af dem..
Don Kafai
31-05-2007, 23:43
Hmm, hvordan kan du mene det er positivt at en flok idioter smadrer en bus, blot fordi deres hold taber.?? Det har intet med en ægte fan at gøre, i hver fald ikke i min verden.
Der skal være plads til at vise følelser, men det gør man altså ikke ved at smadre busser, sæder, stadion inventar osv osv..
Nej nu er hærværk generelt en negativ ting ligemeget hvad man snakker om.
Men det at fansene viser følelser, fx ved at vifte med hvide tørklæder, vende ryggen til når ens hold spiller, buhe hånligt når ens eget har bolden, eller tiljuble modstanderen osv osv.
Nu er jeg selv Brøndby fan, og jeg synes ikke de spillere jeg støtter kan være enkelte af sæsonens indsatser bekendt de leverer overfor deres fans. Er jeg så heller ikke en "ægte fan" fordi jeg vil vende ryggen til mit hold i 16 minutter?
Nu har jeg set mange Barcelona kampe i år, og de der er Barca fans kan selvfølgelig ikke forvente 38 sejre på en sæson, men det man kan forvente er at spillerne har en indstilling i alle de her 38 kampe. At man så taber i ny og næ er fordi modstanderen er bedre på dagen osv osv, det sker.
Men når spillerne dukker op med så elendig en indstilling som de gjorde mod betis er det fuldt fortjent tilskuerne reagerer. Og med "reagere" mener jeg ikke hærværk, men protester, viften med hvide tørklæder osv osv...
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.